Til kampen mod Horsens vil Lyngby-spillerne markere deres modstand i forhold til matchfixing

Foto: fodboldbilleder.dk

Lyngby går ind i kampen mod matchfixing
Lyngby Boldklub melder sig aktivt ind i kampen mod aftalt spil. Til fredagens opgør mod Horsens vil der blive taget et særligt holdfoto for at markere indsatsen. Et vigtigt initiativ, mener Bertel Haarder, Danmarks kulturminister.
Når Lyngby og Horsens på fredag tørner sammen i Alka Superligaen, vil Lyngby-spillerne posere til et godt formål. Det er nemlig i forbindelse med kampagnen Stop Matchfixing, der er sat i verden af Kulturministeriet, DBU, Danske Spil og Anti Doping Danmark med henblik på at oplyse idrætsudøvere om problemet og forsøge at komme det til livs.

En indsats som Danmarks kulturminister, Bertel Haarder, mener er meget vigtig for at fastholde tilliden til sporten:

”Jeg er glad for, at vi er sammen om at bekæmpe matchfixing, som jo ødelægger sporten. Sammen kan vi nemlig skabe ekstra fokus på problemet og vise, at matchfixing ikke hører til i den sportskultur, vi har fremelsket i Danmark, og som vi i fremtiden ønsker at sikre,” siger Bertel Haarder i en pressemeddelelse.

Kærligheden til sporten er årsagen til, at mere end 60 sportsklubber, fra øverste hylde herhjemme, alle støtter op om initiativet, der skal hjælpe til, at fans og seere kan være helt sikre på, at spillerne yder deres maksimale på banen. Formand for DBU, Jesper Møller, mener, at det er et stort problem, som skal bekæmpes:

”Matchfixing er og bliver en af de største trusler mod dansk fodbold, fordi det truer troværdigheden og dermed sjælen i vores sport. Det er altafgørende, at fans og spillere kan stole på, at alle spiller fodbold for at vinde – ikke på grund af uetiske handlinger som arrangerede resultater. Vi ønsker at bekæmpe matchfixing med alle tænkelige midler,” siger Jesper Møller, formand for DBU, i samme pressemeddelelse.

Matchfixing er et væsentligt problem i moderne sport. En undersøgelse foretaget af DIF, hvor de har adspurgt spillere, trænere og ledere i danske klubber, viser, at 88,9 procent mener, at matchfixing udgør en trussel mod idrætten. Det er også forklaringen på, at Danske Spil er med til at stå for initiativet:

”Det er altafgørende, at vi kommer aftalt spil til livs, for det ødelægger den uforudsigelighed og spænding, som vi ellers elsker ved sporten. Derfor støtter vi igen i år op om kampagnen Stop Matchfixing, således at der ikke er tvivl om, at når man spiller på spil i Danmark, så er de alle fair play,” siger H.C. Madsen, adm. direktør i Danske Spil, i pressemeddelelsen.