Lyngby fik 2-2 i Esbjerg efter at have været foran 2-0

Lyngby måtte nøjes med uafgjort i Esbjerg

Efter at have været foran 2-0, måtte De Kongeblå tage til takke med det ene point, da de mandag aften mødte Esbjerg på udebane.

Lyngby gæstede mandag aften Blue Water Arena på en grå og regnfuld aften, hvor De Kongeblå skulle forsøge at fortsætte den gode stime. Det var et Lyngby-mandskab med selvtillid efter fire sejre på stribe, der var taget til fiskerbyen. Omvendt så det kritisk ud for værterne, som inden kampen var isoleret nederst i tabellen, og torsdag aften var røget ud af pokalturnering mod et ellers upåagtet B 93-hold fra 2. divisionen. Det var altså et Esbjerg-mandskab, der havde en del at revanchere.

Lyngby-spillerene satte sig i kampens første minutter på spillet og var meget på bolden. Esbjergenserne meldte sig dog hurtigt ind i kampen, og efter 9 minutter fik de opgørets første chance, da Casper Nielsen sparkede på mål fra banens højre side, men afslutningen blev sikkert reddet af Lyngby-keeperen, Jesper Hansen. Kort tid efter var De Kongeblå farlige i den anden ende. Efter en snæver dribling sparkede Mikkel Rygaard på mål fra kanten af feltet. En fremragende afslutning, hvor det kun var sammenføjningen, som stod i vejen for en føring til Lyngby.

Lyngby-spillerne var meget på bolden, men det var uden at skabe de helt store muligheder. Esbjerg-spillerne lukrerede derfor på kontra og efter 28 minutter var det tæt på at blive farligt, men højreback Nikolaj Hagelskær kiksede sin berøring og fik ikke truet Jesper Hansen i Lyngby-målet. Det fik presset Esbjerg-spillerne lidt frem, hvilket betød, at det pludselig var De Kongeblå, der kunne lukrere på omstillinger. Efter 34 minutter havnede bolden hos en meget velspillende Mikkel Rygaard, der vendte rundt uden for feltet og sparkede bolden i mål uden chance for Esbjerg-keeper, Jeppe Højbjerg. Mikkel Rygaard modtog bolden efter en fremragende omstilling, hvor Lyngby-spillerne satte mange afleveringer sammen på den våde bane på Blue Water Arena.

Lyngby-spillerne kontrollerede herefter resten af halvlegen, hvor et slagen Esbjerg-mandskab virkede modløse. Jeppe Kjær var tæt på minuttet efter Mikkel Rygaards flotte scoring, og efter 40 minutter stod Jelle helt på fri et hjørnespark fra Kristoffer Larsen og kunne uden problemer heade bolden i mål. 2-0 til Lyngby, hvilket også var stillingen ved pausen.

Blot fem minutter inde i anden halvleg prøvede Colin Todd at ændre påaring; sit hold, da han foretog en dobbeltindskiftning, hvor offensiv-spillerne Robin Söder og Awer Mabil kom på banen. Men det var dog ikke fordi, at Esbjerg-spillerne pludseligt kom frem til mange chancer efter den ændring. Esbjerg-spillerne var dog mere på bolden fra begyndelsen af anden halvleg. Et par afslutninger fra Awer Mabil og venstreback Mathias Kristensen voldte ikke Jesper Hansen nogle problemer. I den anden ende var Kristoffer Larsen tæt på efter en times spil, men måtte se sin afslutning blokeret. Philip Rasmussen, der kom på banen i stedet for Kristoffer Larsen, var farlig kort efter sin indskiftning på et langskud, hvor Esbjerg-keeperen ikke så alt for sikker ud.

Det blev dog kort efter farligt i den anden ende, hvor Esbjerg kom frem til et noget unødvendigt hjørnespark, som efter lidt klumpspil havnede hos Marco Lund, der resolut sparkede bolden i mål og reducerede for Esbjerg. Det gav Esbjerg-spillerne tro på det.  Og med 10 minutter igen var de igen tæt på efter et hjørnespark, hvor det denne gang var anfører, Victor Palsson, der forsøgte sig. Esbjerg-spillerne pressede herefter på, og Lyngby-spillerne havde mistet kontrollen over kampen. Og efter 87 minutter var Robin Söder tæt på. På det efterfølgende hjørnespark var Marco Lund igen på pletten og udlignede for esbjerggenserne kort før tid. Det gav nogle rodede slutminutter, hvor Jesper Christjansen var tæt på for Lyngby, men kampen endte altså 2-2.

Match Facts:
Esbjerg vs Lyngby BK 0-2 (0-2)
0-1 Mikkel Rygaard (34)
0-2 Jesper Christjansen (40)
1-2 Marco Lund (68)
2-2 Marco Lund (87)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 13. Alexander Munksgaard, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 26. Frederik Gytkjær (86)), 21. Mikkel Rygaard, 19. Kristoffer Larsen (<-> 14. Philip Rasmussen (65)) – 15. Jeppe Kjær (<->27. Kim Ojo (89))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 8. Lasse Rise, 20. Jeppe Brandrup, 26. Frederik Gytkjær, 27. Kim Ojo, 30. Hallgrimur Jónasson
Advarsler:
Mathias Tauber, Thomas Sørensen– Lyngby BK