De Kongeblå gæster Esbjerg med mulig debutant

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå gæster Esbjerg med mulig debutant

Det er to mandskaber i hver deres ende af Alka Superligaens formbarometer, som mandag aften tørner sammen på Blue Water Arena

Vi et nået til Alka Superligaens 13. spillerunde, og det betyder, at De Kongeblå kun mangler at møde et eneste hold i rækken – bundproppen Esbjerg. Den hæderkronede, vestjyske klub er slet ikke kommet i gang med sæsonen, hvor det indtil videre kun er blevet til en enkelt sejr i 12 forsøg og derudover fire uafgjorte. Sejren kom mod OB tilbage i august måned, men i de efterfølgende seks ligakampe er det altså ikke lykkedes at gentage kunststykket for Colin Todds tropper, der senest tabte 1-0 i Horsens.

Esbjerg-mandskabet har dog spillet en enkelt kamp siden da, for i midtugen ville lodtrækningen til DBU Pokalen det således, at vestjyderne skulle op mod 2. divisionsmandskabet B93. På forhånd ville mange nok mene, at det var en oplagt mulighed for at komme tilbage på sejrssporet, men i stedet indtraf overraskelsen, og de undertippede værter sejrede 1-0 på en sen scoring og sendte dermed esbjerggenserne ud i pokalmørket – endda selvom Superliga-mandskabet kom i noget nær stærkeste opstilling.

Samme mørke kan man langtfra sige, at De Kongeblå befinder sig i på nuværende tidspunkt, for de er faktisk superligaens næstmest formstærke mandskab målt på de seneste fem kampe. Fire sejre i træk lyder den flotte stime på, og så kan Lyngby-cheftræner David Nielsen oven i hatten glæde sig over at have overhånden på Esbjerg i form af en sejr, sidste de to hold krydsede klinger. Den kamp husker de fleste Lyngby-fans uden tvivl, for den fandt sted i sidste sæson, hvor De Kongeblå sejrede 1-0 over esbjerggenserne i DBU Pokalen på en sen, næsten ikonisk frisparksscoring af Casper Højer Nielsen.

Den bedrift får venstre backen imidlertid ikke mulighed for at gentage i mandagens kamp. Casper Højer og Jens Odgaard er således gledet ud af truppen i forhold til det seneste opgør mod FC Midtjylland. I stedet er der blevet plads til en mulig debutant i form af angriberen Kim Ojo.

Lyngbys trup til kampen mod Esbjerg fB:
1. Jesper Hansen, 16. Andreas Larsen, 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen, 8. Lasse Rise, 9. Lasse Fosgaard, 13. Alexander Munksgaard, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 19. Kristoffer Larsen, 20. Jeppe Brandrup, 21. Mikkel Rygaard, 24. Thomas Sørensen, 26. Frederik Gytkjær, 27. Kim Ojo, 30. Hallgrimur Jonasson.

Mandagens kamp fløjtes i gang klokken 19.00 på Blue Water Arena af kampens dommer, Jakob Kehlet, og vises desuden på TV3 Sport 1.