De Kongeblå krydser torsdag aften klinger med de blå-gule

Foto: fodboldbilleder.dk
”Det nye Brøndby” gæster Lyngby Stadion
Lyngby tager torsdag aften imod Brøndby IF på Lyngby Stadion. Efter en fremragende sæsonstart måtte de blå-gule i sidste spillerunde lide sæsonens første liganederlag, mens De Kongeblå kom tilbage på sporet mod AaB
Alka Superligaens 10. spillerunde står for døren, og det er lidt af en lækkerbisken, som venter torsdag aften på Lyngby Stadion. Her kigger Brøndby IF nemlig forbi til et traditionsrigt opgør, som ikke har fundet sted siden 2012, da De Kongeblå senest spillede med mod de tunge drenge i Superligaen. Dengang blev det til en 1-0-sejr på en scoring af Emil Larsen, og det scenarie må naturligvis gerne gentage sig torsdag aften.
Det bliver imidlertid ikke nogen nem opgave for De Kongeblå, som får besøg af et af denne sæsons hidtil bedste mandskaber. Brøndby har under deres nye tyske træner, Alexander Zorniger, imponeret alt og alle med offensiv, energisk fodbold, hvilket har kastet 18 point af sig i ni kampe og dermed en længe ventet indblanding i Superligaens topstrid. Jagten på det første danske mesterskab siden sæsonen 2004/05 led dog et knæk i seneste runde, hvor Viborg kiggede forbi Brøndby Stadion og tilførte de blå-gule sæsonens første liganederlag med et 2-1-resultat på Vestegnen.
Helt omvendt forløb den seneste runde for De Kongeblå, som efter tre nederlag i træk mandag aften fik en tiltrængt sejr på 1-0 over AaB. Her stod Kristoffer Larsen for opgørets eneste scoring i en kamp, hvor David Nielsens tropper endnu en gang leverede en flot præstation, men denne gang havde marginalerne på sin side og dermed fortjent kunne tage sæsonens tredje ligasejr. Mens tabellen altså gør Brøndby til favoritter, har De Kongeblå momentum, og det kan måske vise sig at blive afgørende, når det torsdag aften går løs på grønsværen.
Selvom Lyngby altså vandt det seneste møde mellem torsdag aftens kombattanter, er det Vestegnsklubben, som historisk set er ovenpå. Hele seks af de seneste ti indbyrdes opgør er således endt med Brøndby-sejr, mens tre er endt uafgjort, og kun det seneste opgør altså som nævnt resulterede i en kongeblå sejr. Hvis den tendens ikke skal fortsætte, skal Lyngby-defensiven i særdeleshed holde Brøndby-trioen Teemu Pukki, Kamil Wilczek og Andrew Hjulsager i kort snor, for de tre offensivspillere har tilsammen bidraget med hele 20 af holdets hidtidige 25 scoringer i Alka Superligaen – i skrivende stund klart det højeste i Danmarks bedste fodboldrække.
I forhold til mandagens kamp mod AaB er anfører Mathias Tauber tilbage i truppen, som han i sidste øjeblik måtte forlade i mandags på grund af lykkelige omstændigheder. Kaptajnen blev således far, men er nu tilbage og i spil til torsdagens kamp. Det samme er Lasse Rise og Michael Lumb, mens Jens Odgaard og Mads Nordam glider ud af truppen, der tæller i alt 19 mand – heriblandt finder man ikke Emil Larsen, der fortsat har småskavanker, men forventes klar til søndagens kamp i Viborg.
Lyngbys trup til kampen mod Brøndby IF:
1. Jesper Hansen (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen, 8. Lasse Rise, 9. Lasse Fosgaard, 13. Alexander Munksgaard, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 19. Kristoffer Larsen, 20. Jeppe Brandrup, 21. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume, 24. Thomas Sørensen, 26. Frederik Gytkjær, 30. Hallgrimur Jónasson.
Torsdagens opgør på Lyngby Stadion fløjtes i gang klokken 20.00 af dommer Lars Christoffersen. Du kan købe billet til kampen her.