Masser af drama i ærgerligt 2-0-nederlag

foto: fodboldbilleder.dk.
Lyngby i kontroversielt nederlag i Randers

Lyngby Boldklub sad på spillet og chancerne i aftenens kamp, men måtte alligevel rejse fra Randers med et nederlag på 0-2.

Emil Larsen måtte sidde over med en mindre skade, mens sygdom tvang Martin Ørnskov til et afbud. Det gav plads fra start til Kristoffer Larsen på kanten og Philip Rasmussen i maskinrummet. Derudover var nytilkomne Alexander Munksgaard at finde på bænken.

Lyngby gav kampen en særdeles frisk start. De Kongeblå var bedst i det etablerede spil, og i løbet af det første kvarter blev det også til enkelte fine chancer. Først et indlæg fra Kristoffer Larsen efter 30 sekunder, som Mikkel Rygaard ikke kom op til. Og derefter et hjørnespark i det femte minut, der gav en tilfældig afslutningsmulighed til Philip Rasmussen, der fik rettet sin afslutning af til et nyt hjørnespark.

Kampens første store chance kom efter syv minutter. Et fint opspil havnede hos Michael Lumb, der fra venstre side sendte et fladt indlæg ind mod fjerneste stolpe. Her dukkede Lasse Fosgaard op, men højrekanten fik ikke ordentligt træf på bolden og sparkede forbi mål. Sekunder senere fik Fosgaard en ny stor mulighed, denne gang i en omstilling, hvor Jeppe Kjærs flade indlæg blev blokeret bagud i feltet – her stod Fosgaard, men igen svigtede afslutningsteknikken og bolden røg tæt forbi mål.

Randers begyndte så småt at røre på sig, og hjemmeholdets første større chance kom efter 23 minutter. De lyseblå kombinerede sig fint igennem Kasper Enghardt og Mikael Ishak inden Viktor Lundberg fik afsluttet – Jesper Hansen fik dog en lap på og fik reddet den store chance til hjørne. De blev i første omgang afvist, men få minutter senere var hjemmeholdet skarpere.

Et hjørnespark fra Johnny Thomsen blev sendt ind tæt under mål, og her var Erik Marxen først på bolden – backen hamrede bolden i nettaget med en præcis first-timer, og så førte Randers med 1-0.

Kort efter var Lyngby tæt på at svare igen. Først med et fint indlæg, og derefter et par nærgående hjørnespark. Men det løb alt sammen ud i sandet uden at det blev rigtigt farligt. Spillet blev igen lidt bedre frem mod pausen, men alligevel opstod der kort før sidebyttet en situation, der bedst kan beskrives som en lortesituation.

En ellers fin Lyngby-periode resulterede i flere hjørnespark, men i forbindelse med det sidste opstod der tumult og en infight mellem Mathias Tauber og Mads Agesen, som Jeppe Kjær også fik blandet sig i. Efter en Mads Agesen-clearing i duel med Tauber valgte Randers-viceanføreren umotiveret at sparke Lyngby-kaptajnen ned i feltet, men selvom dommer Jens Maae stod få meter fra situationen reagerede han ikke.

I tumulten slog Randers kontra, og pludselig var Mikael Ishak alene igennem med Jesper Hansen. Her svigtede OL-svenskeren ikke, og så kunne hjemmeholdet gå til pause foran med 2-0 – til stor frustration for Lyngby-spillerne, der med rette følte sig bortdømt.

2. halvleg startede jævnbyrdigt, men langsomt tiltvang Lyngby sig et overtag. Og så begyndte chancerne så småt at indfinde sig. Efter 56 minutter fik Rygaard chancen på en centring af Michael Lumb, og kort efter var Jeppe Brandrup tæt på at finde målet mellem benene på Randers-keeperen. Han måtte dog nøjes med hjørne.

Lyngby var i total kontrol halvlegen ud, og lagde gradvist mere og mere tryk på hjemmeholdet, der slog lange bolde efter Ishak. Lyngby-presset gav muligheder til blandt andre Jesper Christjansen, der forsøgte sig fra distancen uden held.

Med tyve minutter igen blev der på ny sat blus under kedlerne. Jeppe Kjær kom igennem med Hannes Haldórsson i Randers-målet, og den hurtige angriber rundede den islandske målmand til en kæmpe chance. Afslutningen blev dog pillet af Randers-anfører Mads Fenger, der brugte hånden til hjælp – straffespark og rødt kort.

Symptomatisk for opgøret fik Lyngby dog ikke udbytte. Mikkel Rygaard gik til bolden, men den islandske keeper Haldórsson gik til den rigtige side og snuppede forsøget til stor ærgrelse for hele Lyngby-bænken.

Det brændte straffe aflyste mulighederne for et Lyngby-comeback. Det var ellers fordi, der ikke blev forsøgt – Jeppe Kjær fik en god chance, men headede forbi to gange i det sidste kvarter. Og Frederik Gytkjær fik også chancen efter et klumpspil.

Det gik dog ikke Lyngbys vej i Randers, der hopper midlertidigt op på førstepladsen i Superligaen med en sejr på 2-0.

Match Facts:

Randers FC – Lyngby Boldklub 2-0 (2-0)
1-0 Erik Marxen (26), 2-0 Mikael Ishak (43)

Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen, 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb (<-> 17. Casper Højer (81)), 7. Jesper Christjansen, 14. Philip Rasmussen (<-> 26. Frederik Gytkjær (74)), 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard, 19. Kristoffer Larsen (<-> 22. Bror Blume (60)), 15. Jeppe Kjær.

Ikke benyttet: Andreas Larsen (GK), Jens Odgaard, Hallgrimur Jonasson, Alexander Munksgaard.

Advarsler:
Johnny Thomsen, Mikael Ishak
Jeppe Kjær, Philip Rasmussen, Mikkel Rygaard

Udvisning:
Mads Fenger, Randers FC (70)

Tilskuere: 4.128 på BioNutria Park, Randers.