BLOG: Udnytter du dit kommercielle potentiale?

Er din virksomhed helt klar over hvilken værdi I reelt skaber? Dagens erhvervsliv er i høj grad konkurrencepræget, og når virksomheder kæmper om markedsandele og at vinde kunder, så kan det være en god ide at kigge på virksomhedens DNA. Det sætter vi fokus på i dette blogindlæg.
Lyngby Boldklubs MorgenNetværk inviterede i sidste uge indenfor til foredrag og netværk, hvor vi havde besøg af oplægsholder Mette Dahl Juelner fra BizBuddy ApS, som satte et skarpt fokus på temaet: "Udnytter du dit forretningspotentiale?"

Gik du glip af arrangement, så fortvivl ej. I blogindlægget har vi samlet Mette Dahls hovedpointer samt en uddybende gratis guide med konkrete eksempler på, hvordan virksomheder har arbejdet med at styrke deres forretningsposition gennem en stærk grundfortælling.
Dit virksomhedseventyr starter med en god grundfortælling
”Der var engang … ” – sådan starter de fleste eventyr, og de ender oftest lykkeligt. Men hvilket eventyr er din virksomhed en del af? Det var spørgsmålet, da Mette Dahl Juelner indtog banen i Lyngby Boldklubs MorgenNetværk og hendes hovedpointer var klar (kilde: blogindlæg på www.bizbuddy.dk): I en konkurrencepræget verden hvor det gælder om at positionere sig, vinde kunder og markedsandele, kan det være en god idé at arbejde målrettet med at formulere virksomhedens helt egen fortælling. Inden for kommunikation kalder vi det for en grundfortælling.

En grundfortælling er en kort tekst og det manifest, som beskriver virksomhedens værdier og ydelser samt styrkepositionere på et marked overfor en given målgruppe. Grundfortællingen er med til at identificere virksomhedens vækstmuligheder og sætte retning. Målet er at få motiveret, engageret og inspireret de, til tider, mange interessenter virksomheder har.
Fundamentet for den målrettede kommunikation
Definitionen på den klassiske fortælling er: ”En kronologisk handling med en tekst der afspejler før, nu og fremtiden”. Det samme gælder for den gode grundfortælling, og spørgsmålene du kan stille dig selv kunne være: Hvad er det vi er særligt dygtige til? Hvor kommer vi fra? Hvad er vores historie? Hvem henvender vi os til? Hvad er vores ambitionsniveau? Hvordan arbejder vi? Hvad er vores fremtid?
Teksten og formuleringerne i grundfortællingen skaber et fundament for den målrettede kommunikation, så det bliver lettere at finde ind til de vigtige kernebudskaber og få præciseret platformen for din virksomheds branding. Fortællingen skal ses som et supplement til virksomhedens overordnede strategi og vil fungere som den sproglige sammenhæng, der helst skal forstås både internt som eksternt.
Grundfortællingen som differentieringsværktøj
Alle typer organisationer kan arbejde med en grundfortælling. De seneste år har flere danske kommuner taget hul på arbejdet med at formulere deres egen grundfortælling. Ligesom inden for den private sektor, er kommunerne også i konkurrence med hinanden. Kampen om at tiltrække attraktive borgere og spændende virksomheder betyder, at behovet for at skille sig ud er vokset, og ønsket om at fortælle hvad en kommune tilbyder udvalgte målgrupper er øget. En velformuleret grundfortælling hjælper kommunerne med at skille sig ud og belyse særlige styrkepositioner. Men hvor lang skal en grundfortælling være?
Som udgangspunkt skal teksten i en grundfortælling ikke være længere end mellem 200 og 400 ord. Så den helt store øvelse ligger i at afgrænse sig og tage nogle bevidste valg på styrkepositionerne – og dermed også en række fravalg. Fortællingen bør bygges op som enkeltstående budskaber, der er formuleret så skarpt og præcist som muligt. På den måde kan man hele tiden ”plukke” fra teksten og bruge disse i forbindelse med kommunikationsaktiviteterne samt salgs- og markedsføringsaktiviteterne. Og så skal teksten naturligvis have gennemslagskraft, være sand og skabe identitet.
Om virksomheden med en god grundfortælling lever til lykkeligere til dens dages ende end andre virksomheder uden er ikke en garanti, men den kan være en rigtig rar og hjælpsom partner at have med på rejsen.
Vil du have konkrete eksempler på grundfortællinger?
I Lyngby Boldklubs Konsulenthus tror vi på værdien af at dele viden. Derfor har vi i samarbejde med Mette Dahl Juelner fra BizBuddy ApS udarbejdet en gratis guide med tre forskellige eksempler på grundfortællinger fra rejsebureauet TravelSense, tøjvirksomheden STOC og Dansk Drone Inspektion. God fornøjelse.
A webform by Podio – click here to get yours