Næste stop: Oprykkerduel i Søhøjlandet

Foto: fodboldbilleder.dk

Næste stop: Oprykkerduel i Søhøjlandet

De Kongeblå gæster fredag aften Mascot Park, hvor en anden Superliga-oprykker, Silkeborg IF, tager imod

Fredag aften er Superliga-sæsonens første oprykkerduel på programmet, når De Kongeblå tager på endnu en udebanetur over Storebælt, denne gang til Mascot Park, hvor Silkeborg IF holder til. De to mandskaber kender hinanden særdeles godt fra sidste sæson i 1. division, og det skal således blive spændende at se, hvem der har rykket sig mest siden da, og selvfølgelig hvem der er skarpest på dagen.

Netop skarpest på dagen var Silkeborg, sidst de to mandskaber mødtes i april måned på Lyngby Stadion. Her sejrede gæsterne fra Søhøjlandet fortjent 2-0, og det har historisk set været lidt af en tendens, når de to klubber har krydset klinger. Hele seks af de seneste ti indbyrdes møder er således endt med Silkeborg-sejr, mens De Kongeblå kun tre gange har trukket det længste strå. Til gengæld har to af disse fundet sted i David Nielsens endnu korte regime, så der er grobund for kongeblå optimisme forud for fredagens opgør.

Den optimisme bør yderligere styrkes af De Kongeblås fine form, for efter et forventeligt premierenederlag til FCK har Lyngby-spillerne siden vist, at de bestemt kan være med i Danmarks bedste fodboldrække. Først blev 0-2 vendt til 2-2 mod OB, og sidste weekend kom så det foreløbige svendestykke, da De Kongeblå rejste til Haderslev og besejrede sidste sæsons sølvvindere fra SønderjyskE med 1-0.

To kampe uden nederlag er altså den foreløbige lille stime, men det samme kan Silkeborg langt fra bryste sig af. Efter en godkendt 0-0’er mod OB i sæsonpremieren har Peter Sørensens tropper nemlig sidenhen fået ørene i maskinen mod Brøndby og FC Midtjylland, som har sejret henholdsvis 2-0 og 3-0. Det er altså endnu ikke lykkedes fredagens værter at få nettet til at blafre i denne Superliga-sæson, og for at gøre ondt værre må de endda undvære en af holdets offensivprofiler, Robert Skov, som er taget med U23-landsholdet til OL i Brasilien.

Det samme er Lyngbys hjemvendte profil, Emil Larsen, og han er derfor naturligvis ikke en del af truppen til fredagens opgør. I stedet kan der blive comeback til en skadesfri Bror Blume, der erstatter netop Emil Larsen i 18-mandstruppen, som derudover er uforandret i forhold til 1-0-sejren i Haderslev.
Lyngbys trup til kampen mod Silkeborg IF:
1. Jesper Hansen (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen, 9. Lasse Fosgaard, 12. Mads Nordam, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 19. Kristoffer Larsen, 20. Jeppe Brandrup, 21. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume, 23. Jens Odgaard, 24. Thomas Sørensen, 26. Frederik Gytkjær.

Kampen fløjtes i gang klokken 20.15 på Mascot Park af dommer Peter Munch Larsen, og tager man ikke til Silkeborg for at støtte De Kongeblå, kan den følges på TV3 Sport 2.