Rygaard sikrede sæsonens første sejr

Foto: fodboldbilleder.dk

Rygaard sikrede sæsonens første sejr

Med et fremragende langskudsmål blev Mikkel Rygaard matchvinder i søndagens 1-0-sejr over SønderjyskE på Sydbank Park

Sæsonens første udebanekamp mod FCK var den vel nok sværeste prøve, De Kongeblå kommer på i denne sæson, men næste udebanetur søndag eftermiddag var nu heller ingen dans på roser. Her bød sidste sæsons sølvvindere, SønderjyskE, nemlig op til dans på Sydbank Park i Superligaens 3. spillerunde, og dermed ventede der altså Lyngby-spillerne endnu en svær opgave tidligt på sæsonen.

Det blev tydeligt fra kampens start, hvor værterne i vanlig stil investerede heftigt i både dueller og andenbolde, hvilket blandt andet kastede en stor Marc Pedersen-chance af sig. Forsvarsspilleren fik dog ikke ordentligt ramt på bolden, og så kunne Lyngby-keeper Jesper Hansen komme til og redde kastanjerne ud af ilden. Ikke længe efter gjorde Adama Guira så sin holdkammerat kunsten efter ved at sparke et hul i luften på en ellers fin mulighed, mens der imidlertid var mere snert over Simon Kroons langskud halvvejs gennem første halvleg – Jesper Hansen var dog igen på plads og fik vippet til hjørne.

Indtil da havde De Kongeblå ikke gjort det store væsen af sig, og frem til de sidste fem minutter af første halvleg kunne således kun noteres to-tre langskud fra Jeppe Kjær, som aldrig for alvor satte Marin Skender i værternes bur på prøve. Det fik Emil Larsen heller ikke gjort med fem minutter til pause, men den hjemvendte offensivspiller skal alligevel have ros for selv at starte et angreb med en dribletur fra egen halvdel, som via Martin Ørnskov, Kristoffer Larsen og til sidst Jeppe Brandrup igen endte hos Lyngby-dribleren, der desværre sendte sin afslutning over mål. Stillingen derfor 0-0 ved pausen efter en forholdsvis chancefattig første halvleg.

De sidste 45 minutter startede – præcis som de første – med SønderjyskE i teten, og som oftest var langskud opskriften for de lyseblå værter. Alene i de første ti minutter af anden halvleg havde både Troels Kløve, Simon Kroon og Pierre Kanstrup således forsøgt sig fra distancen, men det var kun sidstnævntes frisparksforsøg, som voldte Jesper Hansen problemer. Omvendt manglede De Kongeblå endnu at være farlige efter sidebyttet, men det skulle de blive omkring halvvejs igennem, og også her var langskud vejen frem.

Mikkel Rygaard sendte Jeppe Brandrup i dybden i højre side, men backens indlæg gik utilsigtet hele vejen igennem feltet og endte hos Kristoffer Larsen, der fandt Jesper Christjansen midt for mål. Midtbanesliderens afslutning blev dog blokeret og endte i stedet ti meter uden for feltet, hvor Rygaard og Martin Ørnskov stod i kø for at sparke på kassen. Førstnævnte var hurtigst, og det viste sig at være særdeles fint, for med en flot, kontrolleret venstrebensafslutning drejede han 1-0-scoringen i kassen til stor jubel blandt Lyngby-spillerne.

Kort efter var Jeppe Kjær lige ved at udbygge føringen efter endnu en Rygaard-genialitet, men derfra lagde værterne et tungt tryk mod De Kongeblås mål med både lange bolde og fuld appel på samtlige dødbolde. Det kastede med ti minutter tilbage en kæmpe chance af sig til Pierre Kanstrup, men med en fornem fodparade forhindrede Jesper Hansen, at SønderjyskE kom tilbage på lige vilkår, og dermed stod det stadig 1-0 på måltavlen. Den stilling varede ved resten af opgøret, og dermed sikrede De Kongeblå sig en imponerende første sejr i Superliga-sæsonen 2016/17.

Match Facts:
SønderjyskE – Lyngby BK 0-1 (0-0)
0-1 Mikkel Rygaard (64)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 19. Kristoffer Larsen (<-> 26. Frederik Gytkjær (80)), 21. Mikkel Rygaard (<-> 14. Philip Rasmussen (85)), 25. Emil Larsen (<-> 9. Lasse Fosgaard (63)) – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen, 23. Jens Odgaard
Advarsler:
Adama Guira og Janus Drachmann – SønderjyskE