U17 besejrede rivalerne i Farum

Foto: fodboldbilleder.dk

U17 besejrede rivalerne i Farum
De Kongeblå U17-talenter sikrede sig søndag eftermiddag en af den slags sejre, der betyder allermest i Lyngby Boldklub, da de besejrede lokalrivalerne fra FC Nordsjælland med 3-2
Mens A-holdet søndag var en tur i Vejle, havde De Kongeblås U17-hold samtidig taget den noget kortere tur nordpå til Farum, hvor FC Nordsjælland tog imod på Right to Dream Park. Her ventede på papiret en svær opgave, da værterne før kampen indtog U17 Ligaens andenplads, men Lyngby-spillerne viste sig flot frem mod lokalrivalerne den solrige søndag eftermiddag.
En planlagt aggressiv start, hvor De Kongeblå gik højt op og stressede hjemmeholdet, kastede nemlig hurtigt en scoring af sig ved Nicholas Oguma, som altså tidligt scorede til 1-0. Efterfølgende fortsatte de opløftende Lyngby-takter, mens FCN dog heller ikke var helt ufarlige, og det udnyttede de til at bringe sig på 1-1 cirka halvvejs gennem halvlegen. Kort efter puttede værterne så endnu en scoring i kassen i en ellers åben periode, og så var det pludselig op ad bakke for De Kongeblå.
De viste imidlertid flot karakterstyrke ved hurtigt at komme tilbage i kampen igen, efter Esben Wolf i forbindelse med en soloaktion fandt Emil Kornvig inde foran, som bragte balance i regnskabet. Dermed var stillingen 2-2 ved pausen efter en medrivende og chancerig første halvleg, hvor Lyngby-spillerne havde lagt et fint tryk på FCN-mandskabet, som dog også viste deres styrke i boldomgangen i flere situationer.
Fra anden halvlegs start fortsatte De Kongeblå det høje, intense pres på værterne, og det resulterede i en særdeles god Lyngby-periode, hvor både topscorer Emilio Simonsen og 1-0-målskytten Nicholas Oguma noterede sig for fine tilbud. Det skulle dog ikke være de to eller en af holdets andre offensive profiler, som skulle ende med at afgøre kampen, for med et kvarter tilbage modtog Casper Borød bolden i feltet efter nogle tilfældigheder. Her tog forsvarsspilleren et træk forbi en modspiller, hvorefter han resolut sparkede 3-2-sejrssmålet i kassen i det fjerneste hjørne, og dermed kunne jublen bryde løs.
FCN pressede ellers på til sidst og havde da også et par store muligheder, og selvom U17-cheftræner Christian Sørensen erkender, at marginalerne var med De Kongeblå på dagen, vil han ikke tage noget af æren fra sit holds præstation:
”Samtlige spillere arbejdede benhårdt og gjorde, hvad der skulle til for at vinde. Vi havde måske marginalerne på vores side, men vi stod godt imod i FC Nordsjællands gode perioder, og vi gav os selv muligheden for at udnytte marginalerne til vores fordel, så sejren var fuldt fortjent,” siger U17-cheftræneren og fortsætter:
”Det var vigtigt for os at komme tilbage på sporet efter nederlaget til FC Midtjylland (3-1 kampen forinden, red.), for det var et hårdt slag, og vi var ikke tilfredse med vores præstation. At revanchen så kommer mod FC Nordsjælland, er selvfølgelig ekstra dejligt, for alle i Lyngby vil gerne slå dem, og sådan har vi det selvfølgelig også,” slutter Christian Sørensen.
U17-talenterne er i skrivende stund at finde på en sjetteplads i U17 Ligaen, hvor de står noteret for 37 point i 24 kampe. Der resterer således blot to kampe af indeværende sæson, som både kan nå at slutte med en syvendeplads, men ligeledes – hvis absolut alt flasker sig i de andre kampe – kan ende med en tredjeplads.