Fra 2-0 til 2-2 i Skive

foto: fodboldbilleder.dk
Fra 2-0 til 2-2 i Skive

Turen til Skive bød på to komplet forskellige halvlege. Lyngby dominerede Skive i de første 45 minutter, men måtte alligevel nøjes med 2-2. Mikkel Rygaard og Frederik Gytkjær scorede for Lyngby.
Kun et par hundrede tilskuere havde valgt at bruge 2. pinsedag på Spar Nord Arena i Skive, hvor de nyoprykkede Superligaspillere fra Lyngby kom på besøg. Til gengæld fik tilskuerne syn for sagen i kampens første halvdel, hvor De Kongeblå var hjemmeholdet overlegent i alle spillets facetter og vel knap satte en fod forkert i forhold til det taktiske oplæg.
Kampens første chancer lod dog vente på sig. Philip Rasmussen og Skives Mikael Uhre havde ganske vist tegnet sig for henholdsvis et blokeret forsøg og en halvskidt afslutning, men vi skulle hen til den halve time før Lars Brøgger fik headet mod mål – dog uden den fornødne kvalitet til at overliste Emil Kobberup. Indtil da havde især Jens Berthel Askou haft godt styr på Brøgger, men det sidste kvarter løftede alle Lyngby-spillere kvaliteten markant – og så fik Skive kollektivt problemer, om end Askou tegnede sig for en hovedrolle.
Efter 35 minutter nedlægger han således Lars Brøgger og modtager et gult kort. Og på det efterfølgende frispark lægger Mikkel Rygaard flot bolden over muren og ind i netmaskerne – fortjent 1-0 til De Kongeblå på Rygaards første officielle Lyngby-scoring.
Herfra var det one-way-traffic mod Skives mål. Og Lars Brøgger fik vist, at han besidder andet end højde. Den store angriber satte tre mand med både stopfinter og flere snævre driblinger inden han hamrede på mål – Kobberup viste dog gode reflekser og fik reddet til hjørnespark ved nærmeste stolpe.
Det hjørnespark sendte Philip Rasmussen ind foran, og her var det kun centimeter, der afgjorde om Mads Nordam skulle score. Fosgaard samlede op, spillede småspil med Brandrup, der gav den tilbage til Fosgaard, der så løb ind i Jens Berthel Askou. Han rev Fosgaard ned, og så pegede dommer Sandi Putros på pletten. Straffespark til Lyngby – og fra 11-meterpletten var Frederik Gytkjær sikker. 2-0 til De Kongeblå, hvilket også var stillingen ved pausen.
Det lignede cruise-control på et vindblæst stadion i Skive, men hele opgøret blev vendt på hovedet i kampens sidste halvdel. Knap havde uret rundet 47 minutter før en noget spøjs situation opstod omkring Andreas Larsen. Lyngby-målmanden kom ud af buret, men kolliderede med Mikkel Frankoch – og det takseredes til endnu et straffespark til stor undren. Topscorer Mikael Uhre var ligeså sikker som Gytkjær, og så var der pludselig liv i kampen igen – 1-2.
Skive lugtede blod efter scoringen, og kombinationen af fornuftigt Skive-spil, medvind og et Lyngby-hold, der kom til at stå alt for langt tilbage, var ikke godt for Lyngbys mål om tage sejren med hjem. Lyngby fik dog nogenlunde kontrol med kampen midtvejs i halvlegen, og Lars Brøgger kunne have øget føringen med en bedre afslutning på en friløber fra midten af banen. Men det blev i stedet hjemmeholdet, der etablerede et nyt pres og fik udbytte af det.
Kort efter Brøggers afbrænder får Skive således to kæmpechancer – først ved Frankoch og på det efterfølgende hjørne hoppede og dansede bolden i feltet. Heldet var dog med Lyngby i denne omgang, men med et kvarter igen slap også heldet op. En kommunikationsbrøler i Lyngby-defensiven skabte en forfærdelig situation, hvor Mikael Uhre pludselig var igennem på tomt mål. Og herfra var Skive-topscoreren sikkerheden selv og udlignede til 2-2.
Mod slutningen lignede Skive et hold, der havde mest overskud til at investere i sejren – men det blev alligevel Lyngby og Lars Brøgger, der fik kampens sidste chance. I overtiden etablerede De Kongeblå en god omstilling, som Surprise, Jeppe Kjær og Lars Brøgger i fællesskab fik skabt. Sidstnævnte afsluttede, men blev blokeret. Det slutter 2-2 i Skive efter en sær forestilling. Næste opgave for De Kongeblå er endnu en tur til Jylland – i næste weekend mod Vejle.
Match facts
Skive IK – Lyngby BK 2-2 (0-2)
0-1 Mikkel Rygaard (36), 0-2 Frederik Gytkjær (45+1), 1-2 Mikael Uhre (48), 2-2 Mikael Uhre (76)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c) (<-> 18. Adnan Curovic (46)), 12. Mads Nordam, 3. Michael Lumb – 14. Philip Rasmussen, 22. Bror Blume (<-> 15. Jeppe Kjær (83)) – 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard, 26. Frederik Gytkjær (<-> 10. Surprise (63)) – 30. Lars Brøgger.
Ikke benyttet: Viktor Noring, Mads Gabel, Oliver Kjærgaard.
Advarsler:
Jens Berthel Askou, Skive IK