De Kongeblå tabte onsdag aften 1-0 på hjemmebane til Vendsyssel

Foto: fodboldbilleder.dk

Vendsyssel dukkede De Kongeblå til sidst
De Kongeblå tabte onsdag aften 1-0 på hjemmebane til Vendsyssel FF, som sikrede sig sejren på en hovedstødsscoring med fem minutter tilbage af opgøret
Blot tre dage efter oprykningsfesten i søndags skulle De Kongeblå her til aften igen i aktion hjemme på Lyngby Stadion, hvor Vendsyssel FF kiggede forbi i Bet25 Ligaens 30. spillerunde. Mens Lyngby-spillernes agenda var at holde Horsens på afstand og måske endda yderligere konsolidere førstepladsen, skulle gæsterne forsøge at komme tættere på Silkeborg på rækkens tredjeplads, og præcis som David Nielsen havde forudsagt, kom Vendsyssel-mandskabet blæsende i kampens indledning.
Det resulterede i en del boldtab og meget duelspil midt på banen, som også kastede flere frispark og advarsler af sig til begge hold. Indimellem blev der dog også spillet pæn fodbold og kreeret fine muligheder, og det skete første gang efter ti minutters spil, hvor Lasse Fosgaard havde fået tilkæmpet sig et frispark i en Casper Højer-fordelagtig position. Det beviste venstre backen med et knaldhårdt hug, som Jesper Christiansen i Vendsyssel-buret kun kunne halvklare, og på den efterfølgende retur drev Surprise så gæk med gæsterne, hvorefter han fandt Lars Brøgger foran kassen. Den store angriber fik afsluttet halvskidt mod mål, men inde foran kassen lurede Jesper Christjansen, som – måske en smule ude af balance – dog sendte kuglen over mål.
Dobbeltchancen var den klart bedste mulighed i første halvleg, hvor Mikkel Rygaard derudover tegnede sig for et fint langskud med sin holde højre fod, mens Nicolas Bøgild stod for gæsternes rundt regnet eneste skud på mål efter en god, lang bold frem. Efterfølgende var Surprise ikke mange centimeter fra at kunne glide et skarpt Casper Højer-indlæg i kassen, og med få minutter til pause appellerede Lasse Fosgaard kraftigt for et straffespark, da han faldt omkuld i feltet, men dommerens fløjte forblev tavs og stillingen dermed 0-0.
Anden halvleg startede lige så chancefattigt, som første sluttede, og man skulle derfor godt halvvejs hen i de sidste 45 minutter, før kampen åbnede mere op. Det var De Kongeblå umiddelbart bedst til at drage fordel af, men desværre manglede skarpheden i de afgørende situationer, bedst eksemplificeret ved Lasse Fosgaard, som kiksede sin afgørende pasning i en to-mod-en-duel. Blot få minutter senere satte selv samme Fosgaard så Philip Rasmussen op, men i stedet for at afslutte selv viste Lyngby-playmakeren stort overblik ved at spille Surprise helt fri tæt foran mål – sydafrikaneren tog sig klogeligt sin tid, men afsluttede på forunderlig vis alligevel fladt ind på en ishockey-tacklende Vendsyssel-spiller.
Kort efter blev Frederik Gytkjær og Bror Blume så sat i spil, og de to vævre offensivspillere var hurtigt indblandet i flere gode kombinationer, hvor den sidste timing dog lige manglede. Efterfølgende kom også Jeppe Kjær på banen i en offensiv satsning, og selvom gæsterne kom under tryk, var de ikke helt ufarlige den anden vej, hvor Viktor Noring blandt andet måtte vippe et frisparksforsøg fra Patrick Bang Nielsen over mål. Mod slutningen bar kampen mere og mere præg af indianerbold, og det udnyttede Vendsyssel med fem minutter tilbage, da Hallur Hansson stjal bolden fra Bror Blume, drev den ud mod siden og slog et godt indlæg ind i hovedet på indskiftede Tiago De Leonco, som sikkert headede gæsterne i front 1-0.
Dermed fik De Kongeblå pludselig travlt, og selvom viljen til at jagte udligningen bestemt var der, fik de aldrig rigtigt givet svar på tiltale. Det endte derfor med et 0-1-nederlag til Vendsyssel, hvilket dog ikke ændrer på trepointsforspringet til AC Horsens, som også tabte 1-0 her til aften til Vejle.
Match Facts:
Lyngby BK – Vendsyssel FF 0-1 (0-0)
0-1 Tiago De Leonco (85)
Lyngbys startopstilling:
1. Viktor Noring (GK) – 6. Mads Gabel, 12. Mads Nordam, 24. Thomas Sørensen (c), 17. Casper Højer Nielsen – 14. Philip Rasmussen (<-> 15. Jeppe Kjær (81)) 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard (<-> 22. Bror Blume (69)), 10. Surprise – 30. Lars Brøgger Hansen (<-> 26. Frederik Gytkjær (69))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 19. Dennis Sørensen, 25. Daniel Jensen, 29. Jesper Blicher
Advarsler:
Patrick Bang Nielsen, Brandur Hendriksson og Simon Okosun – Vendsyssel FF