Solidt Lyngby-hold sejrede sikkert i Næstved

Foto: fodboldbilleder.dk

Solidt Lyngby-hold sejrede sikkert i Næstved

På professionel og effektiv manér sikrede De Kongeblå sig her til eftermiddag tre point til samlingen med en 2-0-sejr over bundproppen Næstved

De Kongeblå var søndag eftermiddag draget sydpå til Euro Outlets Stadion Næstved, hvor bundproppen Næstved bød op til dans i Bet25 Ligaens 26. spillerunde. I forhold til sidste uges opgør mod Silkeborg var der foretaget en del ændringer i Lyngby-startopstillingen, hvilket betød, at Jeppe Brandrup, Casper Højer, Bror Blume og den tidligere Næstved-profil Mikkel Rygaard var foretrukket fra start.

I det seneste møde mellem de to sejrede De Kongeblå 2-0 på eget græs efter to scoringer inden for de første ti minutter, men denne gang gik det ikke lige så vildt for sig i kampens indledning, hvor Lyngby-spillerne havde svært ved at finde melodien i kombinationerne. Efterhånden fik de tog tiltvunget sig initiativet, og efter 20 minutters spil gav det pote, da Lasse Fosgaard og Jeppe Brandrup kombinerede i højre side. Sidstnævnte smed et godt, fladt indlæg ind foran mål, som var tiltænkt Jeppe Kjær, men i sidste øjeblik kom Næstved-stopperen Søren Jensen på tværs og gled en 1-0-føring i eget net.

Efter føringsmålet fortsatte den kongeblå dominans, men de helt store chancer blev det imidlertid ikke til, før der var få minutter til pause. Her spillede Jeppe Kjær elegant Mikkel Rygaard fri med en hælaflevering i feltet, men den vævre offensivspiller måtte se sin venstrebensafslutning pareret af Næstved-keeper  Sebastian Olsen. Mere blev det ikke til i første halvleg, hvor hjemmeholdet meget sjældent nærmede sig Andreas Larsen i Lyngby-buret, og derfor gik de to mandskaber i omklædningsrummet med 1-0 på måltavlen.

Fra anden halvlegs start kom De Kongeblå i medvind både bogstaveligt og billedligt talt, og det kom til udtryk næsten med det samme. Først forsøgte Bror Blume sig med et fint frisparksforsøg, og få minutter senere sendte Mikkel Rygaard så Surprise i dybden i forbindelse med en kontrachance, hvor sydafrikaneren viste høj klasse. Han tog et enkelt træk ind i banen og lagde køligt kuglen over i det lange hjørne helt ude ved stolpen, og så var De Kongeblå foran 2-0 og i fuld kontrol.

Det billede ændrede sig ikke i den resterende del af kampen, selvom Næstved mod slutningen havde et par muligheder, som enten blev misbrugt eller reddet af en ellers stort set arbejdsløs Andreas Larsen. I stedet var det faktisk tættere på 3-0 end 2-1, da først Bror Blume på ny forsøgte sig udefra, og Frederik Gytkjær sidenhen misbrugte en friløber, som han selv havde fremskaffet efter et aggressivt pres. Det endte dermed fortjent 2-0, og det kan De Kongeblå i den grad være tilfredse med, for de leverede en effektiv, solid og professionel indsats, som var tiltrængt oven på sidste uges mindre gode indsats mod Silkeborg.

Med sejren har De Kongeblå stadig seks point ned til AC Horsens på andenpladsen, som kigger forbi Lyngby Stadion næste gang, mens der nu er hele ti point ned til Vejle, som befinder sig på fjerdepladsen lige uden for oprykningspladserne.

Match Facts:
Næstved – Lyngby BK 0-2 (0-1)
0-1 Søren Jensen (selvmål, 20), 0-2 Surprise (51)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 7. Jesper Christjansen, 22. Bror Blume – 9. Lasse Fosgaard (<->26. Frederik Gytkjær (46)), 21. Mikkel Rygaard, 10. Surprise (<-> 29. Jesper Blicher (76)) – 15. Jeppe Kjær (<-> 32. Jens Odgaard (65))
Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb, 25. Daniel Jensen
Advarsler:
Kasper Mertz – Næstved