Lyngby spillede 1-1 i generalprøven mod Næstved

foto: fodboldbilleder.dk
Kaptajn-scoring ikke nok i generalprøven
Kampen indledte i et adstadigt tempo, og det gav i det fjerde minut Næstved chancen for en drømmestart. Et fint opspil i venstre side havnede hos 11, der dog afsluttede alt for dårligt og sendte bolden højt og forbi mål.

Lyngby så i indledningen fine ud på bolden, men det kneb med at komme frem til chancer. Dem fik Næstved til gengæld og gæsterne gjorde flere tilnærmelser mod Lyngby-målet. Sydsjællænderne fik dog ikke afslutninger på deres angreb og fik dermed ikke for alvor truet Andreas Larsen i Lyngby-buret.

De Kongeblås bedste forsøg kom efter hurtige omstillinger. Først var det Fosgaard, der kom igennem i højre side, men den flade aflevering på tværs fandt ikke frem til Gytkjær. Kort efter var det Mikkel Rygaard, der flot temmede en bold i feltet, men blev blokeret. Og efter 25 minutteres spil førte Bror Blume bolden hurtigt frem, fandt Frederik Gytkjær, der dog fik sin tværpasning blokeret til hjørne.

Næstved kunne dog også og pludselig opstod en stor chance til Jeppe Illum. Den tidligere Silkeborg-spiller fandt en lomme i feltet og spillede uden om Andread Larsen, men Thomas Sørensen og Mathias Tauber fik i fællesskab reddet bolden og sparket væk.

Lyngby satte sig roligt på kampen, og det resulterede i et hårdt pres mod gæsternes mål. Største tilbud i første halvleg tilfaldt Frederik Gytkjær, der fik frit mål fra en meget spids vinkel efter flot Lyngby-opspil. Lyngby-profilen fik drejet bolden mod mål, men overplacerede i sin iver for ikke at sparke i sidenettet – og så tog bolden stolpen og hoppede i spil.

Det lignede uafgjort ved pausen, men pludselig kom Næstved alligevel i spidsen. Gæsterne slog kontra og sendte Jeppe Illum i dybden alene med Andreas Larsen. Offensivspilleren rundede Lyngby-målmanden, men kunne ikke komme til afslutning. Derfor blev det til en hård tværpasning, som Thomas Sørensen var uheldig med at ekspedere i eget net. Og så var Næstved foran 1-0 ved pausen.

2. halvlegs første tyve minutter fortsatte i samme spor. Lyngby var i kontrol på bolden, men farligst når der blev sat turbo på i omstillingerne. Men Næstveds defensiv stod fortrinligt og afviste stort set samtlige tilnærmelser – om end Lyngby stille og roligt fik flyttet spillet tættere og tættere mod mål.

Største tilnærmelse kom ved Surprise, der efter en flot Lyngby-omstilling lidt tilfældigt fik bolden. Sydafrikaneren kunne dog ikke nå til afslutning, og efter lidt klumpspil røg bolden til hjørne. Men det brændte mere og mere på i gæsternes felt.

Som modsvar gik Næstved længere og længere tilbage i en regulær og meget flad 4-5-1.  Det gav Lyngby problemer med at spille sig igennem, men heldigvis var der andre våben i værktøjskassen. Med 12 minutter igen fik Lyngby frispark på kanten af feltet, og det sendte Bror Blume flot ind foran mål, hvor kaptajn Mathias Tauber dukkede op og sendte bolden i mål til 1-1.

Ingen af holdene formåede for alvor at spille sig frem til store chancer mod kampens slutning, og derfor blev Mathias Taubers scoring den sidste i kampen, der fik en dramatisk afslutning med et rødt kort til Danilo Arrieta efter en batalje i forbindelse med et frispark. Det slutter 1-1 på Lyngby Stadion.

Match facts:
Lyngby BK – Næstved 1-1 (0-1)
0-1 Thomas Sørensen (selvmål, 45+1), 1-1 Mathias Tauber (78)

Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 9. Lasse Fosgaard, 4. Mathias Tauber, 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 22. Bror Blume (<-> 12. Mads Nordam (81)), 7. Jesper Christjansen – 21. Mikkel Rygaard (<-> 6. Mads Gabel (71)), 26. Frederik Gytkjær, 11. Danilo Arrieta – 30. Lars Brøgger (<-> 10. Surprise (46)).

Advarsler:
Mikkel Rygaard, Lyngby BK