Facebook Sports Stadium samler opdateringer og indhold om sport i real-time til glæde for sportsfans

BLOG: Facebook vil revolutionere sportsoplevelsen
Facebook har netop lanceret et ny sports-sektion ’Facebook Sports Stadium’, der samler opdateringer og indhold om sport i real-time. Læs med og få en introduktion til platformen af Lyngby Boldklubs nye Digital Marketing Manager Hjalte Bach, som har tjekket det nye værktøj ud for sports-entusiaster.

Af Hjalte Bach, Digital Marketing Manager i Lyngby Boldklub
Med lanceringen af Facebook Sports Stadium samler Facebook deres 650 mio. sportsfans i et nyt forum. På den måde skaber Facebook verdens største – og reelt også det første – online stadion. Formålet er at udvide oplevelsesuniverset og tilbyde brugerne endnu mere underholdning ved at åbne op for en lang række features.
Hvad kommer der til at ske i Facebooks Sports Stadium?
I praksis betyder det, at når du som bruger følger en fodboldkamp, så får du samlet alt information om kampen live samtidigt med, at du kan se opslag og reaktioner fra venner og eksperter, og du kan interagere med andre brugere i Sports Stadium under kampen. Derudover bliver kommentarer fra forskellige sportshold, ligaer og journalister samlet, og du vil få let adgang til live-score, statistik og play-by-play info.

Hordan gik premieren til Super Bowl?
Sports Stadium er i første omgang tilgængelig for kampe i amerikansk fodbold, og den første store test fandt sted til søndagens Super Bowl, som er en af verdens mest sete sportsbegivenheder med 800 mio. tv-seere globalt – heraf 112 millioner alene i USA, der er Facebooks største marked.  Den nye sports-sektion fik dog en hård medfart, da Facebooks live-dækning af kampen slog fejl og de ellers lovende real-time features blev byttet ud med ca. 10 minutters forsinkelse af score, statistik og play-by-play info. Alt sammen grundet platformens øjeblikkelige succes målt på brugertal. Det var nemlig på grund af den overvældende trafik og aktivitet, som der er under Super Bowl, at lanceringen reelt står tilbage som en fiasko. Det var bestemt ikke drømmescenariet  for Facebooks nye satsning og konkurrenten Twitter kunne derfor også løbe med publikumprisen som det foretrukne sociale medie under Super Bowl 50.
Har Facebook Sports Stadium et potentiale i Danmark?
På trods af en dårlig start har jeg stadig store forventninger til den nye platform, som i mine øjne rummer et stort potentiale – særligt i Danmark, hvor Facebook er langt større end Twitter, der af mange bliver set som elitens og journalisternes sociale medielegeplads. Facebook vil inden for nærmeste fremtid også dække europæisk fodbold, og så vil Sports Stadium pludselig også fange danskernes interesse.
Og selvom Facebooks nye feature er i klar konkurrence mod Twitter, som altid har været i front i forbindelse med real-time dækning af sport og andre events, så er der muligheder. Det skyldes især brugertallet, hvor Twitter i Danmark kun kan præsentere omkring 200.000 aktive brugere sammenlignet med Facebooks 3 millioner. Derfor tror jeg på, at Sports Stadiums live-dækning af kampe vil blive modtaget bedre herhjemme samtidigt med, at Facebook også bedre kan håndtere samme mængde trafik og indhold, som de skulle stå på mål for i søndags.
Men indtil videre er der ikke andet end at væbne sig med tålmodighed indtil vi kan følge kampene i de europæiske ligaer – og forhåbentlig også på et tidspunkt De Kongeblå – via Sports Stadium. Til den tid kan jeg garantere, at jeg vil bruge værktøjet flittigt til at se statistik om kampe og følge indholdet fra adskillige fans.
Er du nysgerrig efter mere? Så klik her for at tilgå Facebook Sports Stadium for dette års Super Bowl. Her kan du se hvordan sektionens forskellige features blev brugt.
Kunne du tænke dig, at få et gratis tjek af dine platforme på de sociale medier og se om du er up-to-date med de seneste features og værktøjer? Så kontakt mig pr. mail lige her.