Assistenten var godt tilfreds med præstationen mod Esbjerg

Foto: fodboldbilleder.dk
Nørgaard: Vi leverer et stærkt indtryk

Lyngby-assistent Thomas Nørgaard var godt tilfreds med præstationen mod Esbjerg, som var vigtige lærepenge for fremtiden

Lyngby tabte i fredags 1-0 til Esbjerg i årets anden træningskamp, og dermed er De Kongeblå stadig uden sejr i 2016. Der er dog ingen grund til panik ovenpå nederlaget i det vestjyske, for generelt gjorde Lyngby-spillerne en god figur mod Superliga-mandskabet.

”Set over en hel kamp, synes jeg, vi leverer et stærkt indtryk. I første halvleg er vi klart mest tydelige i forhold til det, vi gerne vil, for der dominerer vi på bolden, og vi formår at spille igennem Esbjergs relativt kompakte organisation. Vi kommer til rigtig mange chancer, og så er der selvfølgelig absolut ingen tvivl om, at vi mangler at prikke den ind, hvilket selvfølgelig er lidt ærgerligt, når man ser på kampens helhed.”

”Omvendt får vi også et billede af, hvad der venter os, hvis vi kommer i Superligaen, for det kræver ikke mere end et halvt øjebliks blunder, så ligger bolden i vores eget net, og så er vi bagud 1-0 ved pausen efter 45 minutter, som vi har domineret,” vurderer Lyngby-assistenttræner Thomas Nørgaard.

De Kongeblå fik altså dyrebar erfaring i forhold til, hvad det vil sige at spille i Danmarks bedste fodboldrække, og i det hele taget var det en kærkommen udfordring for spillerne at teste sig mod et Superliga-mandskab.

”Bare i forhold til vores første kamp mod HIK, al ære og respekt til dem, kunne man mærke, at det hele lige var løftet en tak, ikke kun på modstanderen, men også på vores egne spillere kunne man mærke, at de var klar fra første fløjt, så det er det hele, der bliver skærpet, når man møder hold fra øverste hylde. Esbjerg stillede med gode spillere både i første og anden halvleg, så de tre og en halv time i bus hver vej var godt givet ud i sidste ende,” siger Thomas Nørgaard.

Det er efterhånden lidt mere end to uger siden, at Lyngby-spillerne kom tilbage fra juleferie, og mens det spillemæssige endnu har en del tilbage at ønske, så rykker holdet og den enkelte spiller sig hver dag – ikke mindst fysisk.

”Der, hvor vi lige nu kan sige, at vi har rykket os, er på de fysiologiske parametre. Meget af det er i Markers (fysisk træner, red.) hænder i øjeblikket i forhold til den fysiske dosering af spillerne, men det er jo nemt at kigge på antal spillede minutter i fredags, og langt de fleste af dem, der spillede en halvleg sidste weekend, var i fredags oppe på 60-65 minutter, så allerede dér har vi fået lagt mere på motoren og endda mod en modstander, som spillede i noget højere tempo end det, vi mødte sidste weekend.”

”Det er lige den umiddelbare udvikling, man kan se, og så er det klart, at på den spillemæssige front er det ikke i snevejr, som vilkårene jo er i øjeblikket, at vi får lagt allermest på, men ved hver eneste træning vi har med den her gruppe, som jo er den samme som før ferien, bliver relationerne stærkere. Så alt i alt tager vi de skridt, som vi mener, vi skal,” slutter Thomas Nørgaard.