Uskarpheden kostede i råkolde Vestjylland

Lyngby Boldklub tabte snævert i Esbjerg

Præstationen var fin, men udbetalingen kom ikke på kunstgræsset i Esbjerg. Resultatet var et snævert nederlag til vestjyderne, der vandt med 1-0.

Godt 150 tilskuere var mødt op på kunstbanen i Esbjerg for at se fredagens træningskamp, hvor Esbjerg fB fra Superligaen tog i mod De Kongeblå fra Lyngby Boldklub. Esbjerg lagde ud i en stærk opstilling med navne som Nicki Bille, Michael Jakobsen og den tidligere Lyngby-profil Lasse Rise. Akkurat som i efterårets pokalkamp tog Lyngby-spillerne dog kampen op, og i alle 90 minutter viste Lyngby flot sammenspil, god boldsikkerhed ligesom det også lykkedes at match Esbjergs fysiske niveau.

I første halvleg viste især topscorer David Boysen gode takter. Kantspilleren var farlig i angrebsspillet og kom til flere chancer, men han manglede dog den sidste skarphed for at sparke Lyngby på tavlen. Og manglende skarphed skulle blive et tema i en kamp, hvor Esbjergs chancer var få og hvor Lyngby faktisk dominerede i store perioder.

Esbjergs første mulighed kom således først efter 30 minutter, hvor hjemmeholdet ramte overlæggerene med et skudforsøg fra 20 meters afstand. I kampens 43. minut lykkedes det imidlertid for Nicki Bille at finde Bjørn Paulsen med et indlæg, som Paulsen udnyttede og sendte i mål bag en overrumplet Viktor Noring i Lyngby-målet. Lyngby-keeperen fik hånden på, men det var ikke nok til at redde Lyngby til pause, hvor stillingen var 1-0 til Esbjerg.

Anden halvleg bød sædvanen tro på en del udskiftninger fra begge udskiftningsbokse. Fra starten af 2. halvleg kom Vito Mistrati og Oke Akpoveta på banen, og mod slutningen af kampen blev der også spilletid til nogle af de medbragte talenter fra U19-holdet – nemlig backen Simon Sharif og midtbanespilleren Oliver Kjærgaard. Og talenterne gjorde en flot figur. Simon Sharif var klar fra start og efter 5 minutters på banen leverede han et flot indlæg til Frederik Gytkjær foran mål, men igen formåede Lyngby ikke at udnyttede chancen og stillingen forblev 1-0.

5 minutter senere begik en Esbjerg-forsvarspiller så en fejl, og denne gang var det Oliver Kjærgaard, som var vågen. Han opfangede bolden og fik mulighed for at aflevere til en fri Oke Akpoveta. Kjærgaard tog dog chancen selv med et skudforsøg, der sneg sig meget tæt forbi den ene stolpe.

Esbjerg formåede kun at spille sig til to halve chancer i kampens anden halvleg, men formåede at levere en udmærket defensiv præstation. Lyngby blev holdt fra scoringer, og dermed blev Bjørn Paulsen matchvinder. 90 kolde minutter kom dog i benene på spillerne, der forhåbentlig har holdt varmen bedre end de frysende tilskuere, der objektivt set nok så en halvtrist affære mellem to uskarpe mandskaber.

Der er i hvert fald masser at bygge på, når Lyngby igen hæver modstanderen niveau i den kommende uge. Her gælder det en lukket træningskamp mod FC København på fredag i Parken.

Match Facts:

Esbjerg fB – Lyngby BK 1-0 (1-0)
1-0 Bjørn Paulsen (44)
Lyngbys startopstilling:
1. Viktor Noring – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen, 4. Mathias Tauber (c), 3. Michael Lumb – 7. Jesper Christjansen, 25. Daniel Jensen – 10. Surprise, 26. Frederik Gytkjær, 21. David Katz Boysen – 19. Dennis Sørensen.

Indskiftet:
Vito Mistrati, Oke Akpoveta, Mads Nordam, Casper Højer, Bror Blume, Mads Kaalund, Oliver Kjærgaard & Simon Sharif.