Anfører Mathias Tauber vil have en god opstart men skænker ikke sidste sæson en tanke

foto: fodboldbilleder.dk
Tauber: "Skænker ikke sidste sæson en eneste tanke!"
I denne anden og sidste del af vores interview med Mathias Tauber fortæller Lyngby-anføreren blandt andet om sommerens store spillerudskiftning og den evigt kørende historie om sidste sæsons kollaps.

Lyngby Boldklub oplevede i sommerpausen en massiv spillertilgang, hvor prominente navne som Michael Lumb, Daniel Jensen og Dennis Sørensen kom til klubben. På trods af de mange nye spillere leverede holdet fra dag ét, og det overrasker da heller ikke anfører Mathias Tauber, der krediterer omklædningsrummet for den smertefrie overgang:

”Det er egentlig ikke et problem at få integreret nye spillere, for vi har så ung en trup og så god en kultur omkring at integrere spillere og få dem til at føle sig tilpas, så det ser jeg ikke som en udfordring,” siger Tauber og uddyber:

”Hvis du spørger de nye spillere, tror jeg også, de vil sige, at de er blevet taget rigtig godt imod, og i vores omklædningsrum er det også sådan, at alle kan snakke med alle, selvom der selvfølgelig er nogle, man snakker mere med end andre. Sådan er det på alle arbejdspladser. Men vi respekterer hinanden og har et godt sammenhold, og når kulturen er sådan, er det også nemt at falde til.”

Et udbytte på 41 point ud af 57 mulige i en generelt tæt liga er selvsagt meget tilfredsstillende, men perfektionisten Tauber ser alligevel gerne, at holdet forbedrer sig på nogle punkter. Eksempelvis har der været lidt for mange tætte kampe:

”Vi har vundet rigtig mange kampe, men mange af de kampe kunne vi godt have tænkt os at have lukket tidligere. Vi har blandt andet nogle 1-0-sejre, hvor jeg ikke synes, det er nødvendigt, at vi gør det spændende til sidst. Der skal vi arbejde på at få lukket kampene og få lavet målet til 2-0 og måske endda 3-0. Derudover skal vi kigge på, hvad vi kan gøre anderledes både på hjemmebane og udebane,” siger Tauber og fortsætter:

”Der har jo været en masse snak omkring, at vi har det sværere på udebane, men det synes jeg nu ikke, vi har, for man skal også huske, at der er en masse andre dygtige hold, som har en god hjemmebane. Vi skal selvfølgelig se på, hvordan vi kan gribe kampene an for at give os selv det bedst mulige udgangspunkt, men det er nogle spillemæssige ting, som jeg vil overlade til David og Thomas, der helt sikkert er kompetente til at håndtere den opgave.”

David Nielsens tropper overvintrer på Bet25 Ligaens førsteplads, og selvom det udelukkende burde medføre ros fra omverdenen, er der stadig nogen, der forsøger at holde liv i historiens om sidste sæsons kollaps. Her sluttede De Kongeblå også efteråret af på en oprykningsplads, men det blev formøblet i et miserabelt forår, der kun kastede 14 point af sig i 15 kampe. Tauber er imidlertid overbevist om, at den historie ikke kommer til at gentage sig:

”Vi er et helt nyt hold og et nyt trænerteam, så jeg synes overhovedet ikke, man kan sammenligne det med sidste sæson. Nogle vil måske mene, at det stadig er mange af de samme spillere, og det har de da også ret i, men vi er helt andet sted nu. Hele den vinderattitude og det vindergen, vi går på banen med, betyder, at vi ikke kommer til at lave samme nummer igen. Det er jeg faktisk helt overbevist om og overhovedet ikke nervøs for,” siger Lyngby-kaptajnen og tilføjer:

”Det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke skal arbejde stenhamrende hårdt, for det skal vi. Vi skal have en god opstart, og vi skal lægge alle kræfter i det her projekt hver eneste dag, fra vi starter op igen i januar. Men jeg skænker ikke sidste sæson én eneste tanke.”

Mathias Tauber har spillet 15 kampe i Bet25 Ligaen i denne sæson, hvor det er blevet til en enkelt scoring. I alt står han noteret for 146 kampe for De Kongeblå, som han skiftede til fra AB i sommeren 2010.