Lyngby Boldklubs U15-mandskab har været på træningslejr i Grækenland

U15 hjemvendt fra succesfuld træningslejr i Athen
I slutningen af november var Lyngby Boldklubs U15-mandskab på træningslejr i Grækenland, hvor de fik kompetent modstand i form af blandt andet storklubben Panathinaikos.
Lyngby Boldklubs U15-hold var i slutningen af sidste måned på træningslejr i Grækenland efter en veloverstået sæson i U15 Elite Øst-rækken. Her sluttede de kongeblå talenter på en flot andenplads kun to point efter vinderholdet FC København, og som en afslutning på den flotte sæson gik turen så mod Athen den 25. november.
Programmet for turen stod på masser af fodbold, både træning og kamp, kombineret med mere sociale arrangementer som eksempelvis en dagsudflugt til Akropolis. I alt skulle Lyngby-talenterne gennem fem træningspas og tre kampe, hvor modstanderne var Atromitos, Panionios og storklubben Panathinaikos, som i øvrigt var første modstander – endda allerede på ankomstdagen.
Talenterne blev altså kastet direkte i ilden, men de håndterede opgaven flot og klarede 3-3 på en sen udligning. To dage efter sejrede De Kongeblå så 2-0 over Panionios, og i den sidste kamp blev det til endnu en triumf, da Atromitos blev besejret 3-2. Overordnet yderst tilfredsstillende, og U15-holdets trænerteam tager da også flere positive ting med fra Athen:
”Vi ved af erfaring, at det at spille i udlandet ofte er lidt anderledes end at spille herhjemme. Det er ofte meget fysiske hold, som man møder på små baner, og derfor bliver kampene også tit meget fysisk prægede. Det er noget af det, vi gerne vil bygge på i forhold til vores egen trup, at vi skal være bedre til at stå imod fysiske hold,” siger U15-cheftræner Mads Kristensen og tilføjer:
”Derudover ville vi gerne ændre lidt i vores presspil, så vi har flere facetter at spille på. Det var noget af det, vi øvede os på i kampene dernede, og det lykkedes vi umiddelbart også rimelig fornuftigt med på trods af de ret svære forhold.”
Alle tre modstandere hører til blandt de bedste i Grækenland både på senior- og ungdomsniveau, men flere vil nok alligevel nikke genkendende til Panathinaikos end Panionios og Atromitos. Mads Kristensen synes da også, at den græske storklub var det bedste mandskab, De Kongeblå mødte:
”Jeg forventede et Panathinaikos-hold, som ville være rigtig dygtige, og det synes jeg også, at de var. Vi var heldige med at få uafgjort, for at den bliver 3-3 skyldes nok, at de ikke var skarpe på dagen,” fortæller U15-cheftræneren, inden han fortsætter:
”Vi var generelt efter dem gennem det meste af kampen, men med til historien hører det sig også, at vi mødtes i lufthavnen klokken 6 om morgenen og skulle spille kampen klokken 17 samme dag, så det var tydeligt, at drengene manglede overskud. Vi spillede langsomt og reagerede langsomt, men til gengæld arbejdede vi benhårdt, og selvom Panathinaikos helt sikkert var dygtige, har jeg også en fornemmelse af, at vi havde vundet over dem, hvis vi havde mødt dem senere på ugen.”
Ud over en masse kampe og træning bestod træningslejrens program desuden af taktiske oplæg og mulighed for spillerne til selv at bidrage med forslag til forskellige facetter af spillet. Selvom fodbold altså fyldte en stor del af turen, fik de unge drenge imidlertid også lov til at hygge sig lidt.
Blandt andet var de en dag en tur på stranden, mens der også var sat tid af til at gå rundt i den lille by og shoppe eller lignende. Ifølge Mads Kristensen har spillerne da også fået en hel del ud af turen både socialt og fodboldmæssigt:
”Vi fik fem nye spillere ind i sommer, hvoraf én er stoppet igen, så vi havde fire nye spillere med på turen. De er i den grad blevet bedre integreret på holdet, synes jeg, fordi de prøvede at bo på værelse med nogle af de andre spillere. Der ligger de jo efter træning og snakker og griner, og der er jo slet ikke tvivl om, at det socialt set giver rigtig meget til en gruppe” siger cheftræneren og tilføjer:
”Derudover er der noget med at lære hinanden at restituere, for det var virkelig vigtigt dernede, når nu vi spillede tre kampe og havde fem træningspas på fem dage. Der er helt sikkert nogen, der har lært noget af at kigge på, hvad andre gør for at restituere og dermed præstere på højest mulige niveau, og det er selvfølgelig brugbart,” slutter Mads Kristensen