God udvikling og medrivende kampe med masser af mål er status for U17-holdets efterårssæson

U17 har været ”The Comeback Kids”
Lyngby Boldklubs U17-hold har netop overstået første halvdel af sæsonen, som har budt på masser af mål i begge ender og flere medrivende opgør.
Lyngbys U17-hold spillede i weekenden deres sidste kamp i år 2015, da de afsluttede efterårssæsonen med 1-1 hjemme mod Esbjerg. De Kongeblå talenter overvintrer på U17 Ligaens femteplads med samme antal point som FC Midtjylland og Brøndby på henholdsvis tredje- og fjerdepladsen, og cheftræner Christian Sørensen er da også tilfreds med holdets generelle præstationer:
”Jeg synes, vi har haft en rigtig god udvikling i løbet af efteråret. Der var stor forskel på den første kamp, vi spillede i Randers, og den sidste kamp, vi spiller mod Esbjerg. Noget af det, vi arbejdede med i de første to-tre kampe, og som vi var meget opmærksomme på, var at få et stærkere udtryk, når vi spillede, og det har vi løst udmærket,” siger Christian Sørensen og fortsætter:
”Vi har været rigtig godt tilfredse med det udtryk, vi har haft offensivt, hvor vi har scoret rigtig mange mål. Vi er også meget afklarede på, at vi skal være dygtigere defensivt, så vi ikke lukker så mange mål ind, men også på at bruge vores forsvarsspil til måske at lave endnu flere mål, så vi kan dominere kampene ad den vej også.”
Med 30 mål i 12 kampe er De Kongeblå rækkens tredje mest scorende hold, mens de omvendt kun har indkasseret færre mål end Silkeborg, Vejle og Haderslev. Selvom det altså er tydeligt, hvor der er forbedring at spore, tilegner Christian Sørensen også de svingende resultater, at hans mandskab stadig er ungt:
”På statistikken er der ingen tvivl om, at vi har scoret nok mål til at være med i toppen af rækken, men omvendt har vi lukket alt for mange mål ind i forhold til at få udbytte af de mål, vi selv har scoret. Jeg synes, vi er vokset som hold, både sammen, men også spiller for spiller, hvor vi er blevet dygtigere og mere erfarne. Der er flere og flere, der har fundet ud af, hvad det betyder at spille ligafodbold,” siger U17-cheftræneren.
Efterårssæsonen har budt på traditionsrige opgør mod blandt andet Brøndby og FC Nordsjælland, og selvom det kan være svært at udpege et enkeltstående tilfælde, mener Christian Sørensen, at lokalopgøret mod FC Nordsjælland var et af sæsonens højdepunkter, mens han også roser sit holds evne til at vende nederlag til sejr:
”Mod Nordsjælland (2-1-sejr, red.) synes jeg ikke nødvendigvis, at vi rammer den spillemæssigt flotteste hele kamp, men der arbejdede vi fantastisk godt som hold. Derudover har vi haft flere kampe, hvor vi er kommet bagud, både mod Randers, AaB, AGF og Haderslev, og der står det klart for mig, at selvom vi har haft en sæson med rigtig meget modgang undervejs i kampene, har vi stadig været i stand til at komme tilbage, og det er imponerende. Det vidner selvfølgelig også om en række, der er tæt,” siger Christian Sørensen.
Nu venter så en lang vinterpause uden kampe om point, inden det igen går løs mod FC København i forårspremieren den 27. februar. Pausen giver trænerteamet mulighed for at gå i dybden med nogle ting, og Christian Sørensen ser da også frem til lidt arbejdsro:
”Vinterpausen er en fantastisk periode, ikke nødvendigvis fordi den er så meget anderledes, end når sæsonen er i gang, for der arbejder vi meget med de samme ting, men vinterpausen giver mulighed for at kunne træne lidt hårdere i nogle perioder. Vi har en træningslejr omkring uge 7, og det giver generelt bedre muligheder for at bruge lidt mere tid på at træne og få nogle ting på plads i vores spil,” siger cheftræneren, inden han tilføjer:
”Den her pause handler om, at vi stadig skal højne kvaliteten internt. Vi skal gøre spillerne endnu dygtigere og endnu skarpere, og det skal vi på alle parametre. Vi skal rykke dem både teknisk, taktisk, fysisk og mentalt, så vi står i en endnu skarpere udgave af os selv, når forårssæsonen går i gang. Det er klart, at vi som minimum håber at ramme det samme antal point som her i efteråret, men vi ved også, at det kræver hårdt arbejde, for kampene har generelt været tætte.”