Anfører Mathias Tauber evaluerer et flot Lyngby-efterår

foto: fodboldbilleder.dk
Kaptajnen gør status for efteråret – del 1
Vi har sat Lyngby-anfører Mathias Tauber til at gøre status på efterårssæsonen, og i denne første del af interviewet kan du blandt andet læse om det nye trænerteams indflydelse og forsvarsspillerens bud på efterårets højdepunkter.
41 point i 19 kampe, mest scorende hold og en suveræn hjemmebanestatistik med ni sejre og en uafgjort. Det er status for David Nielsens Lyngby-mandskab efter den netop overståede halvsæson, hvor man topper Bet25 Ligaen. En af de spillere, der har stor andel i succesen er anfører Mathias Tauber, og forsvarskrumtappen er da også mere end tilfreds med efteråret, som han karakteriserer således:
”En ny, god start og en rigtig god afslutning på efteråret. Det er positivt hele vejen rundt. Vi har fået ny træner, ny assistenttræner og en masse nye spillere, og der plejer man at sige, at det lige skal bruge lidt tid på at sætte sig. Det har det måske også skulle rent spillemæssigt, men resultatmæssigt har vi derimod været der fra dag ét, så på den måde har det været meget positivt,” siger Tauber, inden han uddyber:
”Der er selvfølgelig altid plads til forbedring, og der er da også ting, vi kunne have gjort anderledes, men overordnet er jeg rigtig godt tilfreds. Vi har opfyldt vores mål, så det har været en god halvsæson.”
Tauber og holdkammeraterne skal imidlertid ikke tilskrives hele æren for det flotte efterår. Det nye trænerteam med cheftræner David Nielsen og assistenttræner Thomas Nørgaard som frontfigurer har også stor andel i de mange point, hvilket ikke mindst skyldes den vinderkultur, de har taget med sig til klubben:
”David og Thomas er to forskellige typer. Thomas er den meget fodboldfaglige, lidt nørdede type, selvfølgelig sagt med et smil på læben. Han ser sindssygt mange fodboldkampe, og går meget op i de små detaljer,” siger Tauber og fortsætter:
”Det tror jeg for så vidt også, at David gør, men det, der kommer til udtryk under træning og kamp, er helt klart hans vindermentalitet. Det kan måske lyde lidt underligt, men det er lidt nyt for os at skulle lægge så meget i vinderkulturen og vindergenet. Vi er jo alle sammen vindere på et eller andet plan, men der er bare sat ord og fokus på det på en helt anden måde nu, så det står klarere i ens bevidsthed, hvad det handler om,” fortæller Lyngby-kaptajnen.
Det polerede spil er altså skubbet en smule til side for at give plads til sejre for enhver pris, og dem har der da også været mange af i efteråret. Med hele 13 sejre kan det være svært at udpege de mest bemærkelsesværdige, men Tauber gør alligevel et forsøg, da han bliver spurgt ind til sæsonens højdepunkt i Bet25 Ligaen:
”rdquo;Jeg tror, jeg vil sige vores sejr i Silkeborg (2-1 i 15. spillerunde, red.). Der leverede vi en rigtig god præstation, hvor vi kommer bagud på udebane mod en Superliga-nedrykker, men så kommer flot tilbage. Vi bliver presset de sidste ti minutter, men står imod, og det er ikke mange gange, at vi har taget point på Silkeborgs bane, så det, synes jeg, var en rigtig flot præstation,” siger den 31-årige forsvarsspiller og tilføjer:

”Så synes jeg også, at jeg vil nævne præstationen hjemme mod Vejle (1-0-sejr i 18. spillerunde, red.), hvor vi bliver reduceret til ti mand med 35 minutter tilbage, men alligevel formår at stå imod med alt andet end de klassiske Lyngby-dyder. Det, synes jeg også, er en præstation i sig selv.”
I anden del af interviewet kan du blandt andet læse om Mathias Taubers syn på integrationen af de mange nye spillere og ikke mindst historien om sidste sæsons kollaps, som bare ikke vil dø ud.
2. del bringes i den kommende uge