Lyngby Boldklub følger plan for vækst og kapitaltilførsel.

foto: fodboldbilleder.dk
”Vi følger vores genopretningsplan”
Lyngby Boldklub følger plan for vækst og kapitaltilførsel.
Til vores store overraskelse kan vi i dag læse påstande om, at Lyngby Boldklub A/S har økonomiske udfordringer uden for banen. Dette er faktuelt forkert – det er til gengæld korrekt, at Lyngby Boldklub A/S i den kommende tid tilføres yderligere kapital, hvilket er helt efter den genopretningsplan, som der er lagt for Lyngby Boldklub:
”Vi har klart kommunikeret, at grundlaget for vores ambitiøse vækstplan er, at vi vil rejse kapital løbende. Derfor kan det da godt irritere mig, at journalister kun har tid til at forsøge at finde hullerne i osten og udelukkende forholder sig til et tal i et regnskab, som forventet udviser et underskud. Vi har lagt en meget konkret plan, som vi tydeligt har informeret om, men den oplysning har man af ukendte årsager ikke inddraget i dagens artikler,” fortæller adm. direktør Dennis Poulsen og uddyber omkring investeringerne, der er foretaget i Lyngby Boldklub:
”Der er i regnskabsåret 2014/2015 investeret i alt ca. 17 mio. kr. i Lyngby Boldklub og i indeværende regnskabsår yderligere ca. 8 mio. kr. Vi har i den forbindelse investeret kraftigt i vores kommercielle setup uden for banen, for det er her vi på sigt kan rykke os i forhold til vores konkurrenter. Vi har derfor i dag dansk fodbolds største kommercielle salgsteam, der arbejder til gavn for klubben og vores partnere. Vi oplever stor interesse for klubben. Vi har øget tilgangen af partnere. Og vi har allerede nu hævet klubbens kommercielle omsætning med ca. 35 pct. i forhold til sidste hele regnskabsår. Så jeg synes allerede nu, at vi har succes med vores planer – uagtet resultatet i årsregnskabet afsluttet d. 30.6.2015” fortæller Dennis Poulsen, der gerne vil understrege med al tydelighed, at Lyngby Boldklub både i indeværende år og de kommende år følger en nøje tilrettelagt plan:
”Lyngby Boldklub følger den økonomiske genopretningsplan, som blev lagt i januar 2015, og senere revideret. Vi budgetterer således nu med et underskud på 6,8 mio. kr. for regnskabsåret 2015/16 og et overskud for regnskabsåret 2016/17 – resultater, som ikke medregner eventuelle transferindtægter. Da Hellerup Finans A/S overtog Lyngby Boldklub A/S i december 2014 stod fodboldklubben foran en potentiel konkurs. Der er nu rettet op på økonomien og vi forventer gode resultater såvel sportsligt som økonomisk i fremtiden, om end der stadig venter en masse hårdt arbejde. Så det er absolut intet nyt for os, vores medarbejdere, klubbens fans, investorer eller andre interessenter” fortæller adm. direktør Dennis Poulsen, der generelt mener at debatten om Lyngby Boldklubs økonomi er irrelevant, unuanceret og ude af proportioner. Han er meget positiv i forhold til fremtiden og den indsats, der allerede nu ydes i klubben:
”Jeg er faktisk særdeles stolt af den fremgang vi oplever på og uden for banen. Det skyldes alle vores fantastiske medarbejdere og frivilliges kæmpe indsats. Vi har med deres indsats været i stand til at gennemføre en økonomisk genopretningsplan, som bevirker at vi venter overskud på driften næste regnskabsår 2016/2017. Vi ligger nr. 1 i Bet25-Ligaen og er ved at gøre os klar til Superligaen. Og vi har fortsat stor fokus på at skabe endnu bedre rammer til vores unge talenter, således vi fortsat kan være anerkendte for vores kæmpe kompetencer på ungdomssiden” fortæller Dennis Poulsen.

Fakta om Lyngby Boldklub:
Lyngby Boldklub A/S blev d. 22/12/2014 overtaget af investeringsvirksomheden Hellerup Finans A/S. I dag ejer Hellerup Finans ca. 41 % af aktierne i selskabet. Resten er ejet af 93 private investorer samt moderklubben Lyngby Boldklub af 1921.
Lyngby Boldklub har i 2016 øget de kommercielle indtægter med ca. 35% – blandt andet gennem salget af klubbens nye BusinessPartner-produkt.
Klubben har i regnskabsåret 2014/15 leveret et resultat på -9,9 mio. kr. Underskuddet skyldes blandt andet svigtende sponsorsalg og sponsorfokus i efteråret 2014, men ligeså meget, at der er investeret i klubben som del af en økonomisk genopretningsplan. Samtidig har selskabet ekstraordinært indfriet gammel leverandørgæld og gjort selskabet til en økonomisk pålidelig samarbejdspartner.
Lyngby Boldklub A/S forventer nu i regnskabsåret 2015/16 et underskud på 6,8 mio. kr. I regnskabsåret 2016/17 forventes derimod et overskud. Disse budgetter omfatter ikke potentielle transferindtægter, som selskabet konservativt har valgt ikke at budgettere med.