Der var fuld gevinst til De Kongeblå mod AGF

foto: fodboldbilleder.dk.
Talenterne sejrede i Aarhus
Både U17- og U19-holdet vandt i lørdags over AGF i Aarhus og bidrog dermed til en fremragende kongeblå weekend i det jyske.
Lørdag eftermiddag var Lyngby Boldklubs U17- og U19-hold draget til Aarhus for at møde AGF i de to mandskabers sidste udebanekamp i efteråret. Den tur viste sig at blive en succes, for talenterne viste i den grad vejen til sejr i det jyske.
U19 tilbage på sporet
U19-holdene skulle først i aktion, og det var to pressede mandskaber, der lagde fra land. Begge hold er således indblandet i bundstriden, men det var De Kongeblå, der tog teten fra kampens start. Allerede efter fem minutter havde angriberen Jens Odgaard et nærgående forsøg, som blev afvist af stolpen, mens Mads Kaalund havde et udmærket langskudsforsøg som AGF’s målmand fik afværget. Lyngby-drengene sad på spillet gennem det meste af halvlegen, og selvom hjemmeholdet heller ikke var ufarlige, måtte de to hold gå til pause uden scoringer efter en åben første halvleg.
Anden halvleg fortsatte i det samme kampbillede, og det blev De Kongeblå belønnet for efter en times spil. Her vekslede de et indkast til en friløber til Mads Kaalund, der lige præcis fik prikket bolden i mål til en 1-0-føring. Målet opstod efter godt samarbejde mellem Kaalund, Oliver Kjærgaard og Jens Odgaard, hvor sidstnævnte kunne notere sig for oplægget til scoringen.
Efter føringsmålet kom Lyngby-mandskabet til at afgive lidt for meget af initiativet til hjemmeholdet, der dog ikke formåede at udnytte boldbesiddelsen til at spille sig frem til de helt store chancer. I stedet burde De Kongeblå have lukket opgøret på en af deres mange kontrachancer, men selvom de ikke formåede at gøre det, var god defensiv disciplin skyld i, at AGF blev holdt fra scoring, og det endte derfor med en tiltrængt 1-0-sejr i det jyske.
Sejren var U19-mandskabets første siden sæsonpremieren mod FCK, og med den overhaler de netop AGF og avancerer til niendepladsen, hvor de står noteret for otte point for ti kampe. Næste kamp er efterårets sidste, som spilles på hjemmebane på lørdag klokken 13.00 mod Esbjerg.
U17 leverede flot comeback
Dernæst var det så U17-talenternes tur, og modsat U19 startede de mindre godt ud. AGF bragte sig nemlig hurtigt foran, men den situation har de kongeblå talenter været i før, og der gik således ikke lang tid før Emilio Simonsen bragte balance i regnskabet, da han på en tilfældig bold flugtede udligningen i kassen. Værterne pressede generelt De Kongeblå højt, og da Lyngby-spillerne ikke formåede at spille sig succesfuldt ud af presset, blev det en lidt rodet første halvleg.
Fra anden halvlegs start fik Lyngby-mandskabet bedrefat, men det var alligevel AGF, der bragte sig foran på ny. Herefter valgte værterne at stille sig tilbage og overlade initiativet til De Kongeblå, og det udnyttede de med knap et kvarter tilbage af opgøret, da Esben Wolf Andreasen blev sendt afsted og prikkede bolden forbi en fremstormende AGF-keeper. Ikke længe efter blev hjemmeholdet så reduceret til ti mand, og så kunne Lyngby-talenterne for alvor lugte en sejr.
Med blot to minutter tilbage af opgøret kom De Kongeblå så foran for første gang i kampen, da Emilio Simonsen på et hovedstød scorede sit niende sæsonmål. Kort efter lukkede Emil Bormeth så kampen endegyldigt, da han på en omstilling udbyggede til slutresultatet 4-2. Med sejren er U17-holdet at finde på sjettepladsen med 20 point for 11 kampe, og de spiller ligeledes efterårets sidste kamp på lørdag klokken 15.15 mod Esbjerg.