U17 og U19 får besøg af FC Nordsjælland

foto: fodboldbilleder.dk.
Talenterne gør klar til lokalbrag!
Lørdag eftermiddag står i fodboldens tegn i Lyngby. Mens førsteholdet møder Silkeborg på udebane byder Lyngby Stadion på U17 og U19-lokalopgør mellem De Kongeblå og FC Nordsjælland.
U19-holdet starter som sædvanlig ud klokken 13.00, og her venter dem en svær opgave. FC Nordsjællands U19-talenter er nemlig et af rækkens tophold med 14 point for seks kampe, og sammen med Esbjerg er de det eneste mandskab, som endnu ikke har tabt i indeværende sæson. Det samme kan ikke siges om Lyngbys talenter, som ikke har vundet siden første spillerunde, men det er imidlertid en sandhed med modifikationer. De har nemlig spillet mange tætte kampe i denne sæson, og alene i de seneste to opgør var de få minutter fra en sejr, så mens resultaterne har haltet efter, har præstationen i mange tilfælde været til mere end det endelige pointudbytte.
Den gode præstation skal i den grad også findes frem, hvis man tager et kig på historikken de to hold imellem. Her har Nordsjælland nemlig været De Kongeblå overlegne med otte sejre i de seneste ti møder, hvor det kun er lykkedes Lyngby-drengene at sejre en enkelt gang. I sidste sæson blev det til to klare nederlag på 3-0 og 4-0, men mulighederne bør være bedre i denne sæson, hvor morgendagens gæster generelt har været mindre overbevisende og til tider også ret ustabile vurderet ud fra deres resultater.
Det skal udnyttes af Lyngby-spillerne, som på trods af de manglende sejre bør være fyldt med selvtillid efter en begivenhedsrig uge, hvor Adnan Curovic og Oliver Kjærgaard var til U18-landsholdssamling, mens Kevin Tshiembe, Lorent Callaku, Simon Wæver, Mads Kaalund og Jens Odgaard alle var i truppen til A-holdets pokalkamp mod AaB i onsdags. De to sidstnævnte kom begge i kamp, og Odgaard scorede endda Lyngbys mål i 2-1-nederlaget, så han bør være ekstra fyldt med selvtillid. Det er dog usikkert, om den 16-årige angriber spiller med på sit vanlige hold, U17, eller om han bliver rykket op og spiller med U19, som det har været tilfældet et par gange i denne sæson.
På U17-siden er rivalerne fra nord også vældig godt kørende. De indtager i skrivende stund andenpladsen i U17 Ligaen et enkelt point efter FC København, og ud over et premierenederlag på 1-0 til AaB har de gjort rent bord i indeværende sæson med seks sejre og en målscore på 22-4. De Kongeblå blander sig imidlertid også i toppen, men tabte alligevel seneste kamp med 4-0 til FC Midtjylland, og derfor er morgendagens opgør en oplagt mulighed for at komme tilbage på sporet.
U17-holdets indbyrdes statistik mod FC Nordsjælland taler ellers ikke ligefrem for en sejr, for også her er rivalerne overlegne. Af de seneste ti indbyrdes opgør har De Kongeblå blot sejret to gange, men det kunne nu tyde på, at vi alligevel får et tæt opgør i morgen. I kun to af de seneste ti møder har et af holdene nemlig vundet med mere end et mål, så selvom Nordsjælland må påtage sig favoritværdigheden, er intet givet på forhånd. Derudover er mandskaberne de to mest scorende i ligaen, så det ville ikke komme som en stor overraskelse, hvis det ender i en målrig affære, når bolden gives op i morgen klokken 15.15.
Vi håber naturligvis, at mange vil trodse efterårskulden og finde tid til at komme og støtte talenterne, som får brug for al tænkelig opbakning, hvis lokalrivalerne skal besejres.
/ap