U17 sæsondebuterer i weekenden

Oversiddere i weekenden og udsat kamp ugen før. Det er virkeligheden for Lyngbys U17-talenter, der lørdag – som det nok sidste hold i landet – endelig kan tage hul på sæsonen. Modstanderen er Randers Freja på udebane, og det er bestemt ikke nogen ukendt modstander for De Kongeblå.
De to mandskaber krydsede nemlig klinger for en lille måneds tid siden, da Lyngby Boldklub var vært for sommerturneringen Carlsberg Sport Cup. Turneringen blev afgjort efter gruppespil, og her stod det hurtigt klart, at slaget skulle stå mellem værterne og Randers Freja, hvis indbyrdes opgør desværre endte med en 5-2-sejr til kronjyderne. Begge mandskaber gjorde rent bord i de resterende kampe, og derfor kunne Randers Freja kåres som vindere af turneringen med Lyngby henvist til andenpladsen. Det resultat kan man dog ikke nødvendigvis bruge til at danne sig et billede af den kommende kamp, mener U17-holdets cheftræner, Christian Sørensen:
”Den kamp (i Carlsberg Sport Cup, red.) var lidt anderledes i forhold til den, vi nu skal spille. I opstarten valgte vi at bringe en masse spillere i aktion, så det er i hvert fald et lidt ældre hold, der kommer til at møde Randers i weekenden,” fortæller han.
Mens det som nævnt er Lyngbys første kamp i sæsonen, så har Randers Freja allerede været i aktion to gange. Det har resulteret i en sejr og et nederlag, men selvom det som udgangspunkt er en fordel for kronjyderne, at deres kampform allerede er blevet finpudset, er sæsonpremieren uanset omstændighederne aldrig en nem kamp.
”Jeg har aldrig spillet en første kamp, som ikke har været speciel på enten den positive eller negative side. Det er selvfølgelig klart, at der i første kamp altid vil være nogle nerver specielt for dem, der debuterer på U17-niveau. Jeg synes dog, at vores opstart har givet os nogle gode svar, og der har været en god stemning i truppen i forhold til at præstere,” siger Christian Sørensen.
U17-ligaen består af 14 hold, og der skal således spilles 26 kampe i alt, hvor den sidste spilles på udebane mod Esbjerg den 6. juni 2016. Første hjemmekamp er den 5. september mod Silkeborg, mens De Kongeblå undervejs blandt andet skal møde lokalrivalerne FC Nordsjælland, mens der også er bemærkelsesværdige opgør mod FC København og sidste års vindere fra Brøndby.
Her sluttede U17-talenterne på en sjetteplads foran netop FC København, mens hold som AAB og AGF også blev distanceret af Lyngby-drengene. Nu er det imidlertid en ny sæson, og det er derfor ikke nødvendigvis de samme hold, Lyngby kommer til at kæmpe med. ”Jeg tror, to-tre hold kommer til at stikke af i toppen, og efter dem kommer der til være et stort, bredt midterfelt, hvor alle i princippet kan slå alle. Det synes jeg også, resultaterne her i starten har vist, så det er meget åbent” siger Christian Sørensen, inden han uddyber forventningerne til sæsonen:
”Jeg har en god fornemmelse med vores gruppe, men samtidig er det for tidligt på sæsonen til at vide, hvor de andre hold står, så det vil være useriøst at snakke placering. Vi fokuserer på, at vi skal være skarpere i vores udtryk og bedre til at dominere både med og uden bold, og det arbejder vi hårdt på,” slutter han.
Kampprogram for U17-holdets sæson kan findes på DBU’s hjemmeside, og vi håber selvfølgelig at se en masse tilskuere til kampene. Bemærk, at U17 og U19 i mange tilfælde spiller lige efter hinanden, så der er rig mulighed for at følge morgendagens stjerner i løbet af efterårs- og forårssæsonen.