Snæver Lyngby-sejr i sæsonpremieren

Lyngby fik en resultatmæssig perfekt start på sæsonen, da HB Køge blev sendt hjem fra Lyngby Stadion med et nederlag på 1-0. Frederik Gytkjær blev matchvinder på straffespark.
Torsdag aften sparkede Lyngby Boldklub og HB Køge sæsonen igang på Lyngby Stadion. Foran over 1300 tilskuere fik David Nielsen og Thomas Nørgaard debut på sidelinjen, mens Danilo Arrieta og Dennis Sørensen var sendt i kamp fra start i deres første optræden for De Kongeblå. De to øvrige mulige debutanter, Mads Gabel og Oke Akpoveta, startede begge på bænken.
Herfra kunne de se HB Køge udnytte lidt startende Lyngby-nervøsitet til at presse spillet ned mod Andreas Larsen. Men Lyngby kom sig hurtigt og i en god periode i første halvleg var Lyngby altdominerende. Frederik Gytkjær forsøgte sig med en knaldhård afslutning som Frederik Due måtte bokse væk. Og Jesper Christjansen lignede ved flere lejligheder en mand, der meget gerne ville score. To gange måtte den arbejdsomme midtbanespiller dog se sine afslutninger gå forbi mål.
De gode Lyngby-muligheder til trods var HB Køge tæt på at gå til pausen med en føring. En kvik omstilling sendte Brandao afsted, men hans afslutningsmulighed blev for spids og bolden strøg på tværs af et ellers tomt mål. Pausestillingen var derfor 0-0.
I 2. halvleg fortsatte Lyngby med at dominere kampbilledet, og efter ti minutter gav det endelig pote – om end gæsterne nok vil mene at Lyngby-drengene fik lidt hjælp af dommeren. Et godt Lyngby-pres og en fin afslutning gjorde Lyngby i stand til at fastholde spillet omkring HB Køges felt og så kunne Danilo Arrieta slå et indlæg ind mod Philip Rasmussen.
Her gik Frederik Due fejl af bolden og slog til Philip Rasmussen i stedet for – dommeren pegede på pletten og så var der straffe. Fra 11-meterpletten gjorde Frederik Gytkjær sig klar, og han eksekverede sikkert. Forløsning på bane, trænerbænk og tilskuerlægterne og fortjent 1-0 til Lyngby.
Herfra lykkedes HB Køge bedre med at sætte De Kongeblå under pres. Det udviklede sig dog mere til en kamp på fysik end en kamp på chancer, og på den måde blev det overordnet set en typisk sæsonpremiere. Begge hold tog og gav i duellerne, og Lyngby stod godt imod og havde både hjerte og mandsmod med i kampen. Og på den baggrund – og med solid støtte i ryggen fra hjemmepublikummet – lykkedes det for Lyngby at holde stand.
Det bliver dermed til en sejr i sæsonpremieren. Lyngby vinder med 1-0!
Match Facts:
Lyngby BK – HB Køge 1-0 (0-0)
1-0 Frederik Gytkjær (str. 58)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 14. Philip Rasmussen (<-> 5. Valon Ljuti (77)), 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 26. Frederik Gytkjær (22. Bror Blume (84)), 11. Danilo Arrieta (<-> 21. David Katz Boysen (70)) – 19. Dennis Sørensen.
Ikke benyttet: Viktor Noring (GK), Mads Nordam, Oke Akpoveta, Mads Gabel.
Advarsler:
Valon Ljuti, Lyngby
Rasmus Nielsen, Søren Henriksen – begge HB Køge.
Tilskuere: 1.321 på Lyngby Stadion.