Oke og Blicher sikrede reservesejr over FCK

En scoring i hver halvleg af Oke Akpoveta og Jesper Blicher sikrede Lyngby en sikker 2-0-sejr over FC København i Reserveligaen. Viktor Noring imponerede desuden som De Kongeblås sidste skanse.
Søndag var Skive på besøg på Lyngby Stadion for at møde Lyngbys førstehold, og i går slog FC Københavns reserver så et smut forbi for at møde De Kongeblås ditto i Reserveligaen. De to hold mødte allerede hinanden i sæsonpremieren for to måneder siden, hvor Løverne sejrede 2-0 hjemme på Peter Bangs Vej, så der var noget at bevise for Lyngby-reserverne, også med tanke på sidste uges 7-1-nederlag til FC Nordsjællands reserver.
Gæsterne fra FCK havde flere prominente navne med fra start heriblandt Kasper Kusk, Kris Stadsgaard og Peter Ankersen, der i dagens anledning var udnævnt til anfører. Derudover fik både Bashkim Kadrii og Danny Amankwaa tiltrængt kamptræning efter deres lange skadespauser, så det var bestemt ikke hvilket som helst reservehold, der var mødt op på Lyngby Stadion i går eftermiddag. Lyngby stillede imidlertid også med et stærkt hold, og fra kampens start var det da også tydeligt, at det var to mere eller mindre ligeværdige mandskaber, der var sat i stævne. Indledningen bød i hvert fald ikke på de store chancer, selvom der flere gange var optræk til muligheder i begge ender, og vi skulle derfor knap en halv time ind, før første åbne målchance opstod. Vito Hammershøy-Mistrati sendte Oke Akpoveta alene igennem med en sukkerbold henover FCK-forsvaret, og angriberen kvitterede iskoldt ved at lobbe kuglen over en fremstormende Thomas Kaminski og ind i et tomt mål.
Indtil da havde kampen som sagt ikke budt på de store chancer, men i minutterne efter scoringen kom begge hold frem til store tilbud. Først hamrede Bashkim Kadrii et godt forsøg afsted fra kanten af feltet, som Viktor Noring i Lyngby-målet vippede over mål, og kort efter misbrugte Surprise en Dennis Sørensen-frispilning, da han forsøgte at gøre Oke kunsten efter og lobbe sin afslutning i mål. Kort inden pausen opstod så en næsten identisk Bashkim Kadrii-chance, men igen agerede Viktor Noring sprællemand og sikrede en Lyngby-føring på 1-0 ved pausen.
Anden halvleg startede forholdsvis roligt uden de store chancer, og man skulle derfor godt ti minutter ind, før første afslutning på mål kunne registreres. FCK’s Marcus Mathisen forsøgte sig meget langt udefra med en flot halvflugter, der for tredje gang i kampen sendte Viktor Noring ud i fuld længde for at afværge en scoring. Kort efter leverede Bror Blume så lidt af en genistreg, da han ene mand førte bolden frem fra egen banehalvdel for til sidst at spille Jesper Blicher helt fri. Den tidligere Vendsyssel-spiller var iskold alene med Thomas Kaminski, som han sikkert udplacerede med en flad afslutning til stillingen 2-0. Kort efter var Bror så igen ved at sætte en scoring op, men hans tværpasning manglede desværre den sidste kvalitet for at nå frem til en ellers umarkeret Dennis Sørensen.
Så lignede det mere og mere en Lyngby-sejr, og til at køre den hjem blev flere af de spirende U19-talenter sendt i aktion. Den unge angriber, Gustav Therkildsen, var allerede blevet sat ind i pausen, og undervejs i anden halvleg kom blandt andet også nyligt U18-landsholdsaktuelle Adnan Curovic og Oliver Kjærgaard på banen. Det vippede naturligt nok kampbilledet en smule over på FCK’s side, men den ene gang, det for alvor blev farligt, var Viktor Noring igen på plads, da han kom fornemt ud og fik blokeret en Danny Amankwaa-friløber. Mod slutningen kunne det lige så godt være blevet 3-0 som 2-1, men Vito Hammershøy-Mistratis ellers kompetente langskud blev reddet af Thomas Kaminski, og det blev derfor ved 2-0 til De Kongeblå.
Sejren bringer Lyngby op på en delt tredjeplads i Reserveligaen sammen med netop FCK, hvor begge hold står noteret for ni point i seks kampe.
Match Facts:
Lyngby Boldklub – FC København 2-0 (1-0)
1-0 Oke Akpoveta (26), 2-0 Jesper Blicher (57)
Lyngbys startopstilling:
1. Viktor Noring – 6. Mads Gabel (<-> 28. Nichlas Edelskov (63)), 2. Thomas Guldborg Christensen (c) (<-> 18. Adnan Curovic (68)), 12. Mads Nordam, 25. Kevin Tshiembe – 10. Surprise (<-> 23. Gustav Therkildsen (46)), 22. Bror Blume, 13. Vito Hammershøy-Mistrati, 29. Jesper Blicher – 19. Dennis Sørensen (<-> 34. Oliver Kjærgaard (77)), 8. Oke Akpoveta (<-> 32. Mark Boesen (68))