Lyngby sejrede i topbraget

Lyngby måtte kæmpe hårdt for sejren, men efter 90 fightende minutter og en god portion tillægstid kunne De Kongeblå juble over en 1-0-sejr. David Boysen blev matchvinder på straffespark i første halvleg.
Solen bragede ned fra en skyfri himmel, der var 1559 tilskuere på lægterne og en fremragende bane at spille på, da Lyngby søndag eftermiddag tog imod Silkeborg IF i årets første topkamp i 1. division. Det blev en kamp præget af hårde dueller, hurtige omstillinger og også en vis mængde chancer til begge mandskaber.
I 1. halvleg var det De Kongeblå, der tog teten. Lyngby spillede ganske enkelt gæsterne perfekt og Silkeborg havde voldsomme problemer med at afvise Lyngbys tilnærmelser. David Boysen fik indledningens største chance, da Dennis Sørensen klygtigt hoppede over et fladt indlæg fra Lasse Fosgaard. Afslutningen fra Boysen blev dog uskarp og bolden gik over mål.
Også Michael Lumb og Lasse Fosgaard testede gæsternes keeper Thomas Nørgaard, mens det var den tidligere Lyngby-spiller Emil Scheel, der var farligst for gæsterne. Især når han løb dygt eller trak ind i banen fra venstre kant var han farlig.
Der skulle dog lidt hjælp til før målet kom. Dennis Sørensen blev sendt dybt, og her blev han klodset bremset af Simon Jakobsen. Straffespark og gult kort til Silkeborg-forsvareren, og fra 11-meter-pletten var David Boysen sikker. 1-0 til Lyngby!
Kort efter havde Silkeborg en stor chance, men det blev ved 1-0 efter de første 45 minutter, hvor Lyngby sad på løjerne og havde flere gode muligheder for at score yderligere. En flot spillet halvleg, der dog blev efterfulgt af 45 minutter, hvor fighter-egenskaberne igen var påkrævede.
2. halvleg startede nervøst fra begge sider. Kampen var om spilovertaget i højere grad end om chancerne, så det var småt med de åbne forsøg. Lyngby-forsvaret serverede dog en stor chance til Andreas Albers, da De Kongeblås clearing blev for dårlig. Forsøget fra Albers tog stolpen.
Kampens sidste tyve minutter blev en lang overlevelse for et Lyngby-hold, der blev presset langt tilbage. Det høje Silkeborg-pres stressede Lyngby, der for første gang i denne sæson leverede et hav af fejlafleveringer og stressede beslutninger. Nicolai Agger fik en kæmpe chance med 15 minutter igen, men hans hovedstød blev snuppet af debuterende Viktor Noring, der også fik udnyttet sin højde godt i forbindelse med et par nærgående standardsituationer.
Lyngbys chance for at lukke kampen lå i omstillingsfasen, men af uforklarlige årsager fik Lyngby ikke afsluttet ret mange af de ellers skarpe omstillinger. Både Bradley Surprise og Oke Akpoveta havde muligheden, men spillede i stedet en ekstra gang for meget –  til stor ærgelse for langt hovedparten af dagens tilskuere. Oke Akpoveta fik imidlertid en gylden friløbs-mulighed spoleret af en offside-kendelse, som det meste af Nordea-tribunen i bedste fald kendte tvivlsom.
Mod slutningen brændte det igen på i Lyngbys felt, hvor Christian Sørensen tordnede bolden på overliggeren fra distancen. Men ind ville bolden ikke, og så endte det hele med en Lyngby-sejr på 1-0.
Match Facts:
Lyngby BK – Silkeborg IF 1-0 (1-0)
1-0 David Katz Boysen (str. 36).
Lyngbys startopstilling:
1. Viktor Noring – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber, 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 14. Philip Rasmussen (<-> 25. Daniel Jensen (68)), 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 11. Danilo Arrieta (<-> 10. Surprise (75)), 21. David Katz Boysen (<-> 8. Oke Akpoveta (81)) – 19. Dennis Sørensen.
Ikke benyttet: Andreas Larsen (GK), Mads Gabel, Mads Nordam, Casper Højer Nielsen.
Advarsler:
Philip Rasmussen, Jesper Christjansen – Lyngby BK