Lyngby klar til Esbjerg-udfordring

Torsdag aften spilles tredje runde i DBU Pokalen, og her ville lodtrækningen det således, at ALKA Superliga-klubben, Esbjerg fB, skal en tur forbi Lyngby Stadion. Superligaklubberne indtrådte først i pokalturneringen i seneste runde, og esbjerggensernes eneste pokalkamp indtil videre var derfor mod det fynske Serie 2-mandskab, Søhus Stige, der blev udraderet med 9-0. Nu venter imidlertid en modstander af en noget anden kaliber, efter De Kongeblå som bekendt ekspederede først AB og sidenhen Ledøje-Smørum ud af DBU Pokalen med sejre på henholdsvis 3-0 og 5-0.
Torsdagens modstander er bestemt ikke uvant i at tage den lange tur fra den jyske vestkyst til stadion på Lundtoftevej. Faktisk er det tredje gang på fire sæsoner, at de to hold krydser klinger i den danske pokalturnering, hvor seneste opgør fandt sted i oktober 2013.
Her sejrede Lyngby 3-0 på scoringer af Bror Blume, Patrick Mortensen og David Boysen, men den overbevisende sejr dengang var faktisk lidt af en sjældenhed. Generelt har De Kongeblå nemlig haft det svært mod esbjerggenserne, som har vundet syv af de seneste ti indbyrdes opgør, hvis man medregner træningskampe. Som en del af forberedelsen til denne sæson mødtes de to hold blandt andet også i en træningskamp, og her måtte Lyngby se sig slået 2-1 på eget græs.
Der er imidlertid sket store ændringer på de indre Esbjerg-linjer siden den varme sommerdag i midten af juli, hvor begge klubber endnu ikke havde taget hul på 2015/16-sæsonen. Efter et 4-0-nederlag på hjemmebane til SønderjyskE i ALKA Superligaens fjerde spillerunde valgte Esbjerg-ledelsen nemlig at fyre cheftræner Niels Frederiksen, hvis mandskab på daværende tidspunkt blot stod noteret for et enkelt point.
Den tidligere Lyngby-cheftræner blev erstattet af sine assistenter, Michael Mex Pedersen og Lars Lungi Sørensen, der begge anses som midlertidige løsninger, men ikke desto mindre stadig er at finde på sidelinjen. Det forstår man da også godt, når man ser på den seneste tids resultater, for under trænerduoens ledelse er det blot blevet til et enkelt nederlag i de seneste fem ligakampe, som har resulteret i sammenlagt otte point. Det ene nederlag fandt til gengæld sted i seneste kamp, da Esbjerg mandag aften måtte se sig slået 2-0 på eget græs af Randers, der dermed fik de højtflyvende vestjyder lidt ned på jorden igen.
Lyngbys form har den seneste tid været svingende, men det er nu heller ikke værre, end at De Kongeblå igen er at finde på Bet25 Ligaens førsteplads efter fredagens 3-1-sejr over Næstved. Optimismen bør heller ikke blive mindre af, at torsdagens kamp spilles hjemme på Lyngby Stadion, der i denne sæson udelukkende har dannet ramme for Lyngby-sejre, og Esbjerg kan derfor med rette forvente kamp til stregen, når dommer Anders Poulsen fløjter i gang klokken 18.15.
Køb din billet til kampen her!
Lyngbys trup mod Esbjerg:
1. Viktor Noring (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 6. Mads Gabel, 8. Oke Akpoveta, 10. Surprise, 12. Mads Nordam, 13. Vito Mistrati, 14. Philip Rasmussen, 17. Casper Højer, 19. Dennis Sørensen, 20. Jeppe Brandrup, 22. Bror Blume, 23. Gustav Therkildsen, 24. Thomas Sørensen, 25. Daniel Jensen, 26. Frederik Gytkjær, 29. Jesper Blicher.