Lyngby fightede 4-2-sejr hjem mod Horsens

En særdeles hektisk og vanvittig intens kamp bød på 90 flotte Lyngby-minutter og en fortjent sejr over AC Horsens. Danilo Arrieta scorede sit første mål, men Jeppe Brandrups konge-lob med tre minutter igen stjæler overskrifterne. Lyngby vandt med 4-2.
Der var på forhånd lagt i kakkelovnen til en intens og nervepirrende kamp, da Lyngby søndag drog til Østjylland for at møde AC Horsens. I modsætning til tidligere var det dog ikke Casa Arena, der lagde omgivelser til. Det var i stedet Spektrum i Odder, og det så ved første øjekast charmerende ud. Men med en knoldet bane fyldt med sand og småsten var det ikke helt spillernes kvalitet værdigt. Nok om det.
For begge hold kom blæsende fra start, og derfra var der dømt hektisk fight for alle pengene. Allerede efter tre minutter kom den første scoring, da Philip Rasmussen serverede et hjørnespark lige i hovedet på Jesper Christjansen, der flot sendte Lyngby på 1-0. Den stilling holdt dog kun kort tid, for så var der dramatik i modsatte felt. Jeppe Brandrup dækkede bolden af, men brugte ulovlige midler ifølge dommeren. Straffespark, og det eksekverede Kjartan Finnbogason akkurat lige så sikkert, som tilfældet var da Lyngby sidst mødte Horsens ude.
Det var i foråret, hvor Lyngby tabte, men det blev ikke tilfældet denne eftermiddag. Det lyste simpelthen ud af Lyngby-spillerne, der gennem hele første halvleg i den grad matchede AC Horsens fysisk – og det med masser af infight og frispark fra begge sider. Mål kom der ud af anstrengelserne, og symptomatisk var det efter hård fight.
Der var blot spillet tolv minutter da vi fik kampens tredje scoring – Danilo Arrieta jagtede en bold, der lignede at den skulle gå hele vejen til Nicklas Dannevang i Horsens-målet. Men keeperen fejltolkede og blev tacklet af Danilo Arrieta, der derefter kunne score i det tomme mål.
Resten af halvlegen blev en lang fight og der var massiv tænding på begge mandskaber helt frem til pausen. Chancerne tilfaldt Frederik Gytkjær og Dennis Sørensen for Lyngby, mens André Bjerregaard brændte en stor chance til Horsens.
Kampbilledet fortsatte i 2. halvleg, hvor Horsens dog kom klart bedst ud og fik sat Lyngby under et vist pres. Mathias Tauber afviste et indlæg for næsen af en fri André Bjerregaard og også Joseph Mensah forsøgte sig – her måtte Thomas Sørensen afvise på målstregen. Efterhånden kom Lyngby bedre med, men Horsens var stadig farligst med et forsøg på overliggeren. Men efter 64 minutter slog Lyngby alligevel til.
Et fint angreb blev fastholdt i højre side og så kunne Frederik Gytkjær sende bolden ind til bagerste stolpe. Her dukkede David Katz Boysen op og med hovedet scorede han sikkert til 3-1. Horsens svarede dog igen og et formationsskifte en indskiftning gav pote. En indkast-kombination sendte bolden til Martin Lund, og han trykkede af fra distancen og bragede den i mål til 2-3.
AC Horsens fortsatte presset og det voldte Lyngby nogle problemer. Martin Lund forsøgte sig igen fra distancen, men ramte stolpen. Men derfra virkede det til, at Horsens ventede på at Lyngby skulle gå ned i tempo og tabe på fysikken – det skete bare ikke.
I stedet havde Lyngby overskud til en skarp omstilling og med fire minutter igen fandt kampen endelig sin afgørelse. Jelle krigede på midten og vandt bolden, Philip Rasmussen bragte den frem og sendte Brandrup afsted på kanten. Førsteberøringen blev dog ikke god, så vinklen blev spids – men højrebacken viste formidabel skarphed og teknik og lobbede sejren i hus. Lyngby vinder med 4-2.
Match Facts:
AC Horsens – Lyngby BK 2-4 (1-2)
0-1 Jesper Christjansen (3), 1-1 Kjartan Finnbogason (str. 6), 1-2 Danilo Arrieta (12), 1-3 David Katz Boysen (64), 2-3 Martin Lund (75), 2-4 Jeppe Brandrup (86).
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 14. Philip Rasmussen, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 6. Mads Gabel (72)), 26. Frederik Gytkjær (25. Daniel Jensen (84)), 11. Danilo Arrieta (<-> 21. David Katz Boysen (59)) – 19. Dennis Sørensen.
Ikke benyttet: Viktor Noring (GK), Mads Nordam, Michael Lumb, Bror Blume
Advarsler:
André Bjerregaard, Mathias Nielsen, Kjartan Finnbogason – alle AC Horsens.
Casper Højer Nielsen, Lyngby BK
Tilskuere: 1.121 på Spektrum Odder