Højer-perle sikrer imponerede pokalsejr mod Esbjerg

Lyngby var en mand i undertal i en time af aftenens pokalkamp mod Esbjerg, men efter heroisk fight og en vanvittig Casper Højer-scoring sikrede De Kongeblå sig sensationelt avancement til DBU Pokalens fjerde runde.

Der var fint besøg på Lyngby Stadion her til aften, hvor ALKA Superliga-mandskabet, Esbjerg fB, var blevet udtrukket som De Kongeblås modstander i DBU Pokalens tredje runde. Før kampen havde Lyngby-lejren udtrykt glæde over muligheden for at blive matchet af et mandskab fra den bedste danske række, og vestjyderne viste sig da også hurtigt at blive lidt af en mundfuld.

Fra kampens start satte Esbjerg sig på spillet og ikke overraskende var det derfor også gæsterne, der spillede sig frem til chancer. Nicki Bille scorede i juli begge mål i en 2-1-sejr over Lyngby i en træningskamp, men skarpheden havde angriberen heldigvis glemt denne aften. Først havde han et fint forsøg, som Andreas Larsen i Lyngby-målet dog nemt klarede, og ikke længe efter misbrugte den tidligere Evian-spiller en stor chance, da han skød forbi mål i fri position. Esbjerg fortsatte dog ufortrødent, og flere gange måtte Andreas Larsen vise sit værd, først da Victor Pálsson bød sig til og sidenhen på et fint hovedstød fra Mohammed Fellah og en lusket afslutning fra Bjørn Paulsen.

Bedst som Lyngby begyndte at komme bedre med, indtraf en nøglesituation i kampen imidlertid. Daniel Jensen gik med fuld appel ind i en duel med Nicki Bille, og eks-landsholdsspillerens højtløftede ben blev af dommer Anders Poulsen takseret til gult kort nummer to, hvorfor Lyngby var reduceret til ti mand allerede efter en halv times spil. Udvisningen medførte en lille trodsreaktion fra De Kongeblå, der kom bedre med trods undertal og gradvist fik truet gæsternes mål, selvom vestjyderne stadig havde bolden mest. Det fik de dog ikke meget ud af i resten af halvlegen, og dermed kunne de to hold gå til pause ved stillingen 0-0.

Fra anden halvlegs start fortsatte kampbilledet i nogenlunde samme stil, hvilket De Kongeblå virkede godt tilfredse med. Bjørn Paulsen kom frem til en enkelt fin mulighed, som Andreas Larsen på ny tog sig af, men ellers udmøntede den megen Esbjerg-boldbesiddelse sig ikke i de store chancer, og i stedet viste Lyngby-drengene tænder i den anden ende. Først forspildte Bror Blume en fin mulighed efter et Esbjerg-boldtab, og ikke længe efter var Dennis Sørensen lige ved at komme først på et indlæg efter godt forarbejde af Surprise og Jesper Blicher. På dette tidspunkt af kampen var det ikke til at se, at De Kongeblå var en mand i undertal, og de flot fightende vikinger fik da også konstant og fortjent ros fra en meget aktiv David Nielsen på sidelinjen.

Den gode Lyngby-periode blev dog hurtigt afløst af et Esbjerg-pres, som resulterede i flere store chancer. Først sparkede en helt fri Mick van Buren langt over mål på kanten af det lille felt, og ikke længe efter var det hans afløser, Mikkel Vestergaard, der to gange på kort tid misbrugte et par fine chancer. Med blot fem minutter tilbage af opgøret fik Surprise bevæget sig op omkring gæsternes felt, og Esbjerg-forsvarsspilleren, Michael Jakobsen, så sig derfor nødsaget til at nedlægge den finurlige dribler på kanten af feltet. Casper Højer tog sig af frisparket og med et fuldstændig vanvittigt spark fra en skæv vinkel, drejede han bolden med fuld kraft henover Martin Dubravka i Esbjerg-målet og over i det lange hjørne. Dermed var De Kongeblå i front 1-0 og så endda på Højers første mål som seniorspiller. I forbindelse med fejringen af målet blev Lyngby i øvrigt præsenteret for endnu et rødt kort, da udskiftede Dennis Sørensen åbenbart havde været lidt for åbenmundet, og han kunne derfor gøre Daniel Jensen selskab ved spillertunnellen.

Scoringen tvang Esbjerg frem, og kort efter blev pladsen udnyttet, da Bror Blume sendte indskiftede Oke Akpoveta alene igennem med Dubravka. Den duel vandt målmanden imidlertid, og Lyngby-bænken måtte derfor holde vejret lidt endnu. Esbjerg forsøgte sig herefter med et sidste sats, men kampens spiller, målmand Andreas Larsen, afviste først Bjørn Paulsens hovedstød, og i kampens absolut døende minutter kunne han se til, da Mohammed Fellah misbrugte en dobbeltchance ved bagerste stolpe. Det blev noget nær sidste forsøg fra vestjyderne, for kort efter blæste dommer Anders Poulsen i fløjten for sidste gang, og dermed var en imponerende og vanvittig Lyngby-triumf en realitet, efter en kamp, der havde alt, hvad en pokalkamp skal have af nerve, intensitet og selvfølgelig underdog-sejr.

Match Facts:

Lyngby Boldklub – Esbjerg fB 1-0 (0-0)
1-0 Casper Højer (85)
Udvisning: Daniel Jensen, Lyngby (30)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (c) – 6. Mads Gabel, 2. Thomas Guldborg Christensen (<-> 24. Thomas Sørensen (78)), 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer – 13. Vito Mistrati, 25. Daniel Jensen – 10. Surprise, 22. Bror Blume, 29. Jesper Blicher (<-> 26. Frederik Gytkjær (78)) – 19. Dennis Sørensen (<-> 8. Oke Akpoveta (82))

Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 14. Philip Rasmussen, 20. Jeppe Brandrup, 23. Gustav Therkildsen

Advarsler:
Andreas Larsen – Lyngby BK