Drømmemål da Lyngby slog AB ud af pokalen

Valon Ljuti åbnede, men Vito Mistratis drømmetræf i 2. halvleg blev højdepunktet på en flot Lyngby-aften. Oke Akpoveta lukkede til 3-0 i en kamp, der også gav debut til tre U19-spillere.
Selvom et liganiveau i øjeblikket adskiller Lyngby og AB så bød sæsonen 2015/16 alligevel på et lokalopgør mellem de to traditionsklubber. Det blev spillet onsdag aften i 1. runde af DBU Pokalen, hvor De Kongeblå var en tur på Gladsaxe Stadion til en kamp som især Vito Mistrati nok sent vil glemme. Lyngby stillede til kampen med 10 udskiftninger i forhold til sidste rundes startopstilling – kun Danilo Arrieta var genvalgt fra start. Givetvis for at spare folk til weekendens vigtige kamp i Vendsyssel.
Først ventede der dog 45 minutter, der ikke så alt for godt ud set med Lyngby-øjne. AB kom bedst fra start og fik rykket stort set alt spillet op på Lyngbys banehalvdel. Simon Bræmer fik en god chance efter et velplaceret hjørnespark, men der kom ikke træf nok på bolden og forsøget blev for svagt. Selvom AB sad på det, så kneb det med at skabe de helt store målchancer mod Lyngbys fem bagerste, der forsvarede sig forbilledligt.
AB var fortsat dominerende da kampens første mål faldt. Lyngbys hidtil eneste chance havde tilfaldt Bror Blume, der sparkede over efter en flot individuel aktion af Surprise – men efter en lille halv time var det alligevel Lyngby, der kunne juble. De Kongeblå, der i dagens anledning var i gult, fastholdt et fint angreb og efter lidt klumpspil i feltet havnede bolden hos Valon Ljuti, der halvflugtede bolden i mål til 1-0.
Derefter skulle kampen lige sætte sig igen, og AB genvandt kontrollen og pressede fortsat på. Et par udmærkede chancer blev det også til – blandt andet et fint Martin Nielsen-forsøg kort før pausen. Det blev en pause, der vente op og ned på momentum og overtag. For fra 2. halvlegs start var Lyngby altdominerende – og det kostede AB dyrt.
Der var nemlig blot spillet fem minutter, da et Lyngby-indlæg ikke blev ordentligt clearet – bolden røg i stedet ud til Vito Mistrati, og han trykkede af fra 25-30 meter. Bolden strøg direkte op i krydset i en regulær drømmescoring fra midtbanespilleren.
Målet slog pusten ud af AB, der ikke havde mere at komme med. Lyngby var kyniske og lukkede derfor straks opgøret. En meget velspillende Surprise gik dybt i højre side og lagde et fin fladt indlæg ind midt for mål. Her fik Oke Akpoveta styr på kuglen og sendte den i nettet til 3-0. Færdigt arbejde.
Lyngby kørte derefter sejren hjem i stille og rolig stil. Et par løse langskud fra AB var alt hjemmeholdet kunne true med, og faktisk var indskiftede Oliver Kjærgaard tæt på at score i sin debut for Lyngbys bedste mandskab. U18-landsholdsspilleren tog et raid op gennem banen og fik også sat en kvalificeret afslutning på Jannich Storch, der dog afværgede en drømmedebut til Kjærgaard.
Ud over Oliver Kjærgaard kunne Lyngby-truppen efter kampen også synge debutsang for Lorent Callaku og Adnan Curovic, der også begge debuterede for De Kongeblå. En rigtig god aften i Gladsaxe.
Match Facts:
AB – Lyngby BK 0-3 (0-1)
0-1 Valon Ljuti (29), 0-2 Vito Mistrati (51), 0-3 Oke Akpoveta (55)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 6. Mads Gabel, 18. Adnan Curovic, 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen (c) – 13. Vito Mistrati, 5. Valon Ljuti – 10. Surprise (<-> 23. Gustav Therkildsen (54)), 22. Bror Blume, 11. Danilo Arrieta (<-> 34. Lorent Callaku (69)) – 8. Oke Akpoveta (<-> 32. Oliver Kjærgaard (61)).
Ikke benyttet: Viktor Noring (GK), Jeppe Brandrup, Philip Rasmussen, Kevin Tshiembe
Advarsler:
Kristian Uth, AB