De Kongeblå fik revanche mod Roskilde

Lyngbys vikinger fik med hiv og sving sikret sig sæsonens syvende hjemmesejr i Bet25 Ligaen, da FC Roskilde blev sendt hjem med et 3-1-nederlagi bagagen. Sejren var samtidig revanche for sidste måneds 2-0-nederlag til selvsamme modstander.
For syvende gang i denne sæson dannede Lyngby Stadion her til eftermiddag ramme for et opgør i Bet25 Ligaen. De seks hidtidige opgør var alle endt med Lyngby-sejre, så endnu en hjemmebanetriumf lå gevaldigt i kortene specielt med tanke på, at dagens modstander, FC Roskilde, før kampen endnu ikke havde vundet på udebane i ligasammenhæng. Én ting er imidlertid statistik, noget helt andet er dagsform, og fra kampens start så FC Roskilde bestemt ud til at være De Kongeblå ligeværdige. Godt nok var Lyngby, som forventet, mest på bolden og havde optræk til chancer ved både Michael Lumb og Danilo Arrieta, men Roskilde var heller ikke ufarlige, hvilket de gav enkelte prøver på. Gæsternes største mulighed tilfaldt Roskildes Lars Brøgger efter en misforståelse mellem anfører Mathias Tauber og forsvarsmakker Thomas Guldborg Christensen, men angriberen forpurrede heldigvis friløberen med en mislykket berøring.
Kort efter gav Lyngby svar på tiltale, da Lasse Fosgaard brød gæsternes opspil, gik mod baglinjen og fandt en helt fri David Boysen bagerst i feltet. Desværre var Lyngby-topscoreren usædvanligt uskarp, og han måtte derfor se sin afslutning blokeret af Roskilde-keeper Thomas Villadsen. Så skulle man tro, at De Kongeblå var blevet spillet varme, men Lyngby-spillerne havde i den grad svært ved at nedbryde en flot organiseret Roskilde-defensiv, der forsvarede sig bundsolidt. Et langskud og et frisparksforsøg fra Michael Lumb var noget nær de eneste Lyngby-afslutninger, der var at berette om i resten af halvlegen, mens gæsterne også havde et par langskudsforsøg og desuden var farlige på mange af deres standardsituationer. Intet af dette resulterede dog i scoringer, og de to mandskaber kunne derfor gå til pause ved samme stilling, som det startede.
Hvis en sejr skulle i hus, krævede det en langt bedre Lyngby-indsats i anden halvleg, og det lod det også til, at spillerne havde forstået. Allerede efter 45 sekunder gav Danilo Arrieta gæsterne et varsel om, hvad de havde i vente, og syv minutter senere blev der så gjort alvor af tilnærmelserne. Jesper Christjansen fandt efter et par vævre træk Jeppe Kjær på kanten af feltet, og den lille angriber vendte lynhurtigt rundt og hamrede knastørt bolden ind bag Thomas Villadsen til en kongeblå 1-0-føring. Flot mål af den tidligere Roskilde-angriber, der samtidig forstummede tilråbene fra de medrejste Roskilde-fans for en stund.
Scoringen ændrede kampbilledet markant, for nu var gæsterne pludselig tvunget længere frem ad banen, hvis de skulle have point med hjem til domkirkebyen. Den opgave blev en hel del sværere med lidt over tyve minutter igen, da Simon Richter kastede sig efter Jeppe Kjær i fuld galop. Hvis der overhovedet var kontakt, var den minimal, men dommer Lars Christoffersen vurderede, at Richter kom med strakte ben, og intentionen deri var nok til direkte rødt kort. Efter udvisningen fik Lyngby-spillerne uvant meget plads at boltre sig på, og det udmøntede sig blandt andet i en stor chance til Lasse Fosgaard, som desværre blev misbrugt. Her kunne kampen ellers være blevet lukket og slukket, men i stedet bragte Roskilde spændingen tilbage i opgøret, da Mikkel Thygesen scorede efter hjørnespark på en fejl af Lyngby-keeper Andreas Larsen.
Med under et kvarter tilbage havde De Kongeblå nu pludselig travlt, hvis de tre point skulle i hus, men heldigvis gik anfører Tauber forrest. På et hjørnespark gik midtstopperen uimodståeligt til vejrs, og så fik Roskilde lov til at smage deres egen medicin, da han på fornem vis headede bolden i mål. Det lignede dødsstødet til de kæmpende gæster, men Lyngby-spillerne var ikke helt færdige, og med få minutter tilbage faldt den endelige afgørelse så. I et kort øjeblik mindede indskiftede Dennis Sørensen pludselig om Surprise, da han på elegant vis snoede sig forbi et par modstandere, og selvom den store angriber endnu har sit første ligamål i Lyngby-trøjen til gode, fandt han meget uselvisk David Boysen, der nemt kunne trille 3-1-scoringen i kassen. Dermed var sæsonens syvende hjemmebanesejr i ligasammenhæng en realitet, og med den bibeholder De Kongeblå Bet25 Ligaens førsteplads med tre point ned til Vendsyssel på andenpladsen og syv point ned til Vejle og Horsens på tredje- og fjerdepladsen.
Match Facts:
Lyngby Boldklub – FC Roskilde 3-1 (0-0)
1-0 Jeppe Kjær (53), 1-1 Mikkel Thygesen (75), 2-1 Mathias Tauber (79), 3-1 David Boysen (88)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb – 14. Philip Rasmussen, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 10. Surprise (80)), 11. Danilo Arrieta (<-> 19. Dennis Sørensen (83)), 21. David Katz Boysen – 15. Jeppe Kjær (<-> Oke Akpoveta (70))
Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen, 25. Daniel Jensen
Advarsler:
Jeppe Kjær og Philip Rasmussen – Lyngby BK