U15-holdet vandt Lazio Cup

Lyngbys U15-hold har været et smut i Italien, og med hjem bragte de sig en samlet turneringssejr i 2015-udgaven af Lazio Cup.
Lyngby Boldklub havde i sidste uge klubbens U15 Elite-hold i Italien, hvor holdet – anført af U15-træner Pætur Clementsen – deltog i den internationale talentturnering Torneo Lazio Summer Cup. Turneringen var besat med flere spændende klubnavne, heriblandt AS Roma, New York United, Fiorentina, Frosinone og naturligvis værterne fra Lazio. Lyngby var havnet i pulje med C med Anagni Calcio, Sport is Life Valcomino og L’Aquila, der var De Kongeblås første modstander ved turneringen.
Den opgave greb Lyngby-drengene alt for slapt an, og derfor blev det en skidt start med et nederlag på 0-1. Kampen fungerede dog som et wake-up-call for spillerne, der efterfølgende satte tingene på plads med to sikre sejre. Først blev det til en syngende lussing til de lokale drenge fra Anagni Calcio, der tabte med 0-16 til et oplagt Lyngby-hold, der nærmest scorede efter behag. Anagni var tydeligt overmatchede på både teknik og fysik, og det samme var tilfældet i den sidste gruppekamp mod Sport is Life Valcomino. Her vandt Lyngby-drengene dog ”kun” 5-0 efter 2-0 ved pausen.
Lyngby sluttede dermed som toer i gruppen og i ottendeldelsfinalen ventede en svær opgave mod Latina Calcio, der havde et rigtig fornuftigt hold. Her var det fighterdyderne, der kom på prøve og efter en hård, fysisk kamp med mange dueller bestod Lyngby-spillerne med bravour. De Kongeblå trak sig nemlig sejrrigt ud og gik i kvartfinalen med en sejr på 1-0 sikret fem minutter før tid.
Lyngby-drengene fightede videre og efter en ny storsejr i kvartfinalen (7-0 over Unicusnano Fondi) ventede så den på papiret største opgave – en semifinale mod Lazio. Lyngby drømmestartede og efter tre minutter kom De Kongeblå foran. Derefter ventede en hård kamp for de unge Lyngby-talenter, der blev matchet hårdt. Lyngby holdt dog nullet og strøg dermed i finalen. Her satte Lyngby trumf på og var det bedste hold.
Finalekampen var mod Tor de Quinto, og de måtte se Lyngby løbe med det hele i 2. Halvleg. Efter 0-0 ved pausen endte det med en Lyngby-sejr på 2-0, og dermed kunne drengene juble som vindere af Lazio Cup 2015. Oven i købet med Rasmus Beyer som topscorer i turneringen med 10 fuldtræffere. U15-cheftræner Pætur Clementsen er glad for turen til Italien:
”Vi og drengene har fået lært, hvor meget det egentlig betyder at man forbereder sig godt fysisk og mentalt til alle kampe. De første fire kampe blev spillet på en rigtig dårlig bane, og derfor måtte drengene finde nogle andre dyder frem og kæmpe alt hvad de har lært. Det var en stor oplevelse at se, hvordan vores spillere gik til den til stor overraskelse og frustration for mange af de italienske spillere” fortæller Pætur Clementsen, der mener at Lyngby vandt turneringen fortjent:
”Da vi først have fundet rytmen begyndte det gode spil at fremtræde i momenter. Jeg syntes vi vandt turneringen fortjent, og alt i alt var det en super tur med gode forhold og nogle okay modstanderhold”.
”Vi skal blive lidt bedre til at turde spille mere af vores eget spil, også når vi spiller mod de bedste. Til gengæld har drengene fået det ud af turen, at de nu ved at det kan betale sig at tro på egne evner og de har også opdaget hvor meget indflydelse det rent faktisk har, hvis de tager ansvar for deres egen præstation” lyder det fra Pætur Clementsen.