Forløsende Lyngby-sejr over AC Horsens

Så kom den endelig! Forårets første sejr kom i hus via en stor portion kongeblå fight mod et Horsens-hold, der brændte og brændte. Lyngby var tværtimod skarpe, vandt marginalerne og til sidst kampen med 2-1.
Lyngby Boldklub stod efter en hård uge overfor hård modstand, da det søndag eftermiddag gik løs med 28. spillerunde i 1. division. AC Horsens gæstede Lyngby Boldklub, der i ugens løb har sagt farvel til det gamle trænerteam. Debut var der derfor til Søren Hermansen, Thomas Lollike og Christian Sørensen, der for første gang ledte De Kongeblå i kamp i 1. division. Det var i øvrigt også med en debutant i målet, hvor Andreas Larsen afløste en rygskadet Nicklas Højlund.
Efter en urolig start satte Lyngby sig på kampen. De Kongeblå var bedst og mest på bolden mod et Horsens-mandskab, der dog var godt organiserede bagtil og gjorde det svært for Lyngby at spille sig frem til åbne chancer. Omvendt var Horsens heller ikke synderligt farlige – eneste løse mulighed til gæsterne var et nærgående hjørnespark i starten af kampen.
Og netop hjørnespark fik låst kampen endegyldigt op – og det var Lyngby, der snuppede føringen. Vito Mistrati slog hjørnet, der blev afvist af Horsens-forsvaret. Lyngby samlede dog op og så fik Vito igen muligheden for et indlæg. Denne gang blev det fladt, og der kunne Lasse Fosgaard rette bolden af og via Bubacarr Sannehs venstre ben gik bolden i mål til en Lyngby-føring på 1-0.
Lyngby forsøgte at holde presset efter føringsmålet, men Horsens hankede op i sig selv og angreb de kongeblå værter. 10 minutter efter scoringen kom Troels Kløve frem til en stor mulighed efter opspil i venstre side, men den ellers skarpe midtbanespiller sparkede over mål på sin gode position midt for mål.
Midt i Horsens-presset fik Lyngby en god chance, da Jeppe Brandrup smækkede et perfekt indlæg ind i panden på Vito Mistrati. Midtbanespilleren havde masser af plads i feltet, men overplacerede dog sit hovedstød. Derfor holdt 1-0-føringen frem til pausen, og de 15 minutters pausete ændrede kampbilledet. Fra 2. halvlegs start lullede Horsens nemlig stille og roligt Lyngby i søvn. Kampen mistede tempo og det bekom gæsterne bedst – dog uden at det blev farligt for Andreas Larsen i Lyngby-målet.
Efter en times spil gav trænerteamet comeback til Frederik Gytkjær, der har misset den seneste måneds kamp og træning med en rygskade. Med blot en håndfuld hele træninger i bagagen kunne man næppe forvente alverden, men blot seks minutter efter sin indskiftning slog Gytkjær til. Flot opspil i højre side og så var Gytkjær i feltet – herfra lagde han den flot over i modsatte målside og så førte Lyngby for første gang i foråret med 2-0.
Scoringen var startskud til 25+5 hårde minutter for De Kongeblå. Horsens blæste alle mand fremad og det gav pote med 15 minutter igen, hvor Kjartan Finnbogason drejede et indlæg ind bag Andreas Larsen til 1-2. Lyngby måtte forsvare 1-målsføringen med næb og klør – og en lille portion held må man nok også indrømme. Mere om det senere.
Først indtraf kampens dramatiske højdepunkt nemlig. Andreas Larsen parerede et forsøg fra André Bjerregaard og på riposten ofrede Lyngby-keeperen sig mod Martin Lund, der kom alt for hårdt ind i duellen med et hoppende strakt ben. Kun et hurtigt bøj i knæet forhindrede reelt Martin Lund i at blive smidt ud – kantspilleren slap med gult.
Mod slutningen brændte det for alvor på i Lyngbys ende. De Kongeblå forsøgte at få luft med et par omstillinger og dødbolde, men presset holdt gæsterne flot. Og de burde have fået valuta for pengene da André Bjerregaard på forunderlig vis sparkede forbi mål med fem minutter igen. Til slut kunne trænere, spillere og fans dog ånde lettede ud og notere forårets første sejr. Lyngby vinder med 2-1 over AC Horsens.
Match Facts:
Lyngby BK – AC Horsens 2-1 (1-0)
1-0 Lasse Fosgaard (24), 2-0 Frederik Gytkjær (65), 2-1 Kjartan Finnbogason (75)
Lyngbys startopstilling: 16. Andreas Larsen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 12. Mads Nordam, 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 13. Vito Mistrati, 14. Philip Rasmussen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 3. Ibrahim Koroma (82)), 22. Bror Blume (<-> 26. Frederik Gytkjær (59)), 29. Jesper Blicher (<-> 8. Martin Andersen (77)) – 11. Patrick Mortensen (c).
Ikke benyttet: Jonas Elkjær (GK), Mathias Mejer Knudsen, Bradley Surprise, Gustav Therkildsen.
Advarsler:
Casper Højer, Thomas Sørensen – begge Lyngby BK
Jospeh Mensah, Martin Lund, Jacob Berthelsen – alle AC Horsens
Tilskuere: 736 på Lyngby Stadion.