Lyngby-skuffelse i Vendsyssel

Lyngby kontrollerede fuldstændig opgøret i Vendsyssel, men på et lykketræf og et straffespark led De Kongeblå en hård skæbne. Vendsyssel vandt med 2-0 og overtager tredjepladsen.
Det var direkte kamp om tredjepladsen i 1.division da Lyngby Boldklub lørdag eftermiddag løb på banen på Hjørring Stadion. Med en sejr til hjemmeholdet ville Ove Christensens tropper trods et halvskidt forår kunne overtage Lyngbys tredjeplads. Samtidig jagtede Vendsyssel revanche efter de to første indbyrdes opgør havde været med Lyngby som vinder.
Lyngby startede kampen i et fantastisk gear og skabte øjeblikkeligt både overtag og momentum. Allerede efter 1 minut fik Lyngby hjørnespark, og her kom Jesper Blicher frem med hovedet og var tæt på. Også Mathias Tauber fik chancen på et hjørnesparksindlæg fra Casper Højer i det indledende kvarter. Bolden fandt Taubers pandebrask centralt i feltet, og det kunne snildt have været et føringsmål. Bolden gik dog lige forbi stolpen.
Vendsyssel var sjældne gæster på De Kongeblås banehalvdel, men efter 16 minutter brugte angriberen Edin Murga tiden fornuftigt. Vendsyssel havde vundet bolden på midten og sendt Murga afsted i venstre side. Og fra en spids vinkel bankede han bolden mod mål – bolden tog overliggeren og strøg ind bag en målløs Nicklas Højlund. 1-0 til Vendsyssel – en situation, der virkede fuldkommen uvirkelig efter Lyngbys indledning.
De Kongeblå skulle ikke bruge lang tid på at ryste chokket af sig. Lyngby angreb via højre side, hvor Lasse Fosgaard og Jeppe Brandrup var gode offensivt. Minuttet efter scoringen lagde Fosgaard bolden skråt bagud til Bror Blume, der fik en kæmpe chance – Bror sparkede dog bolden et godt stykke over mål.
Også Patrick Mortensen havde chancerne til at udligne for Lyngby. Efter 27 minutter modtog angriberen bolden midt for mål, men fik slet ikke træf på den. Og kort før pausen sendte Bror Blume et glimrende indlæg ind foran mål, hvor Patrick Mortensen kom først med både krop og hovede. Afslutningen sad dog lige på Jesper Christiansen, og det var symptomatisk for Lyngbys mange chancer i første halvleg – de fik aldrig for alvor testet Vendsyssel-målmanden.
I 2. halvleg fik hjemmeholdet bedre styr på Lyngbys offensive spil. Vendsyssel havde bedre held med at slå De Kongeblås opspil i stykker og kampen blev langt mere fysisk betonet – det var klart i hjemmeholdets interesse, og det sås også på spillet der adlrig blev ligeså godt. Chancer fik Lyngby dog stadig. Indskiftede Surprise lagde et godt indlæg ind i boksen, hvor Jesper Blicher sparkede lige forbi. Og også Bror Blume fik trykket af i løbet af de første 20 minutter.
Vendsyssel var nok engang ikke glade for at være på Lyngbys halvdel, men man må sige de fik det optimale ud af det, de gange de så vovede sig derop. Kun Ken Fagerberg var en reel offensiv trussel, men det var hans kollega Murga, der på trods af en relativt anonym indsats løb med opmærksomheden denne eftermiddag. Med et kvarter igen fik angriberen således tilkæmpet sig et straffe i duel med Nicklas Højlund – fra 11-meter pletten sendte Buster Munk sikkert bolden i nettet.
Lyngby fortsatte arbejdet mod slutningen, selvom det langt fra var alt der lykkedes. Valon Ljuti fik en mulighed for at pynte på resultatet i overtiden, hvor der igen kom fart i opspillet. Ljuti bragte selv bolden i afslutningsposition og spillede 1-2 med Surprise, der lagde den til rette – Vendsyssel-keeper Jesper Christiansen kom dog godt ud og fik reddet til hjørnespark.
Det blev dermed endnu en trist dag med kongeblå briller. Det slutter 2-0 til Vendsyssel, der skabte noget der mindede om nul målchancer, hvorimod Lyngby havde mulighederne – især i en velspillet første halvleg. Skarpheden og selvtilliden mangler, og det kostede dyrt.
Match facts:
Vendsyssel FF – Lyngby BK 2-0 (1-0)
1-0 Edin Murga (16), 2-0 Buster Munk (str. 75)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 20. Jeppe Brandrup (<-> 19. Bradley Surprise (66)), 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer Nielsen – 13. Vito Mistrati (<-> 5. Valon Ljuti (85)), 14. Philip Rasmussen (<-> 7. Jesper Christjansen (74)) – 9. Lasse Fosgaard, 22. Bror Blume, 29. Jesper Blicher – 11. Patrick Mortensen.
Ikke benyttet: Andreas Larsen (GK), Christoffer Boateng, Mads Nordam, Andreas Ravn Nielsen.
Advarsler:
Jens-Kristian Sørensen, Buster Munk, Michael Nielsen, Hallur Hansson – alle Vendsyssel FF
Philip Rasmussen, Mathias Tauber, Valon LJuti – alle Lyngby BK