Snævert nederlag til kazakhisk tophold

Lyngby fik en forsmag på livet på første klasse, da man i en lukket træningskamp i Tyrkiet mødte topholdet Aktobe fra Kazakhstan. Lyngby fightede forbilledligt, men tabte 0-1. Nicklas Højlund reddede straffespark.
De sidste mange år har Aktobe fra den vestlige del af Kazakhstan været de ubestridte konger af kazakhisk fodbold. Siden klubbens første mesterskab i 2005 er holdet ikke sluttet uden for top 3, og man har også flere gange været snublende tæt på Champions League og Europa League-gruppespillene.
Derfor ventede der ubetinget en hård opgave for De Kongeblå, der mødte sidste sæsons sølvvindere i en træningskamp torsdag aften. Med blot 10 dage til turneringsstart var de kazakhiske spillere i højeste gear, men det var ikke til at se i indledningen, hvor Lyngbys høje pres voldte Aktobe voldsomt store problemer. Aktobe var fysisk større og stærkere end Lyngby, men De Kongeblå disponerede bedst og kysede flere gange deres direkte modstandere.
Derfor var det ærgerligt, at en tåbelig dommerbeslutning skulle bryde Lyngbys rytme. Efter 12 minutter valgt den russiske dommer nemlig at vise Frederik Gytkjær ud. Gytkjær jagtede en løs bold og gik – indrømmet – nok lidt for hårdt til kazakhernes højre back, men bolden var imellem og forseelsen i værste fald til gult kort.
Lyngby var efterfølgende 10 mod 11 i et par minutter inden Bror Blume var varm nok til at tage Gytkjærs plads på banen. Udvisningen brød dog rytmen, og Aktobe kom længere frem og fik presset De Kongeblå godt og grundigt tilbage på banen. Det resulterede i en ærgerlig situation, hvor Aktobe fik kombineret i feltet, hvorefter Vito Mistrati fik begået straffespark.
Fra 11-meter-pletten tog Askhat Tagybergen tilløb, men han var intet match for Nicklas Højlund, der gik i fuld længde og flot reddede forsøget. Det ændrede momentum til Lyngbys fordel, og De Kongeblå fik igen fart i støvlerne og presset spillet fremad. Kazakherne gav sig ikke, og resultatet var hård fysisk kamp, hvilket især gik ud over Jesper Christjansen, Lasse Fosgaard og Lee Rochester.
Lyngby havde også et par gode chancer i første halvleg. Martin Andersen tog et af sine velkendte træk ind i banen og fik afsluttet fornuftigt, men lige forbi. Også Lee Rochester var farlig og tog sig en god solotur, men også han måtte se afslutningen gå forbi mål. I stedet fik Aktobe chancen for at gå til pause foran. Både Danilo Neco og Askhat Tagybergen gjorde deres, men det blev ved 0-0 efter de første 45 minutter.
2. halvleg startede som første halvleg begyndte – det betød et Lyngby-hold med masser af energi og drive fremad i banen. Det kom givetvis bag på Aktobe, der slet ikke kunne følge med – og det gav muligheder. David Boysen gik til baglinjen og smækkede bolden skråt bagud, hvor Bror Blume mødte den med en hård afslutning. På mirakuløs vis fik Stanislav Pavlov dog reddet i målet.
Og pludselig straffede Aktobe så Lyngby. Det gik stærkt i en omstilling i venstre side, hvorfra der blev slået et knaldhårdt indlæg – sidste års topscorer Marat Khayrullin kom forrest og dirigerede bolden ind bag en chanceløs Nicklas Højlund. Kynisk, men 1-0 til Aktobe.
Kazakherne overtog momentum, men havde stort besvær med at spille sig igennem Lyngbys defensiv, hvor både Rasmus Minor og Mads Nordam havde godt fat. Langskud var løsningen og sådan et var lige ved at overrumple Højlund, da en afslutning efter 62 minutter blev rettet af.
Kampbilledet satte sig, og det var tydeligt at Lyngby var bedst på bolden – Aktobe var blot fysisk overlegne. Det var rigtig mandefodbold, og det blev flere gange dikteret fra bænken at man skulle gå ind i nærkampene som "rigtige mænd". Udråbene blev fulgt af et heroisk kæmpende Lyngby-hold, der fik en god omgang tæsk, men også en fantastisk test mod et meget stærkt hold.
Midt i fighten var det også godt at se, at Lyngbyerne stadig kunne skabe chancer. Mathias Mejer søgte overlappet og fik den, men indlægget nåede ikke frem til hverken Patrick Mortensen eller Jesper Blicher, der begge manglede en lille meter fra at nå frem. Samtidig voldte David Boysens bevægelighed problemer for de store forsvarsspillere.
Nede hos Nicklas Højlund blev der igen travlt mod slutningen. Trætheden havde meldt sig, og det udnyttede Aktobe til et sidste pres. Det blev dog ikke til mere end et langskud og en appel for et straffespark, der ikke var der. Det sluttede derfor med et snævert nederlag til de hårdt kæmpende kongeblå, der godt kan være tilfredse med præstationen – trods alt.
Match facts:
FC Aktobe – Lyngby BK 1-0 (0-0)
1-0 Marat Khayrullin (58)
Rødt kort: Frederik Gytkjær (12) – erstattet af Bror Blume (15)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 9. Lasse Fosgaard (<-> 18. Andreas Ravn (63)), 12. Mads Nordam, 6. Rasmus Minor, 2. Mathias Mejer – 7. Jesper Christjansen (<-> 14. Philip Rasmussen (30)), 13. Vito Mistrati – 15. Lee Rochester (<-> 29. Jesper Blicher (46)), 26. Frederik Gytkjær (<-> 22. Bror Blume (15)), 8. Martin Andersen (<-> 21. David Boysen (46)) – 11. Patrick Mortensen (c) (<-> 5. Valon Ljuti (69)).
Advarsler:
Marcos Pizzelli, Oleksiy Antonov – FC Aktobe