Lyngby tog fra Varberg med uafgjort

Lyngby spillede 2-2 i en tempofyldt træningskamp mod Varbergs BoIS, der var foran 2 gange. Frederik Gytkjær og Gustav Therkildsen sikrede dog uafgjort for De Kongeblå.
Efter en sikker sejr i en snevejrskampen mod Helsingør for en uge siden skulle de gode takter følges op på udebane. Lyngby-spillerne havde taget turen til Varberg syd for Göteborg, hvor de lokale helte fra Varbergs BoIS bød De Kongeblå op til dans. Varberg frister til dagligt en tilværelse i den næstbedste svenske række Superettan, hvor man sidste sæson opnåede en flot 8. plads.
På kunstgræsset i Varberg var der fra starten af kampen fart på. Det var en ekstrem hurtig bane, og det betød, at de fremmødte tilskuere fik sig en underholdende og tempofyld affære, der dog også blev præget af relativt mange personlige fejl. En naturlig konsekvens af den hurtige bane, men det tilførte opgøret en portion uforudsigelighed og skabte mere underholdning.
Sjovest var det for Varberg, der startede opgøret godt og kom foran efter ti minutter spil. Den brasilianske angriber Vanderson da Silva Souza kom først på et indlæg og kunne bringe sit mandskab foran til stor glæde for hjemmepublikummet, der givetvis var tilfredse med at se skarphed fra prøvespilleren.
Føringen holdt dog kun et kvarters tid. Lyngby spillede en udmærket halvleg og viste flere gange, at spilmønstrene stadig ligger instinktivt i hovedet. Et godt genpres af Valon Ljuti muliggjorde en hurtig omstilling – Ljuti vandt bolden og sendte den videre til Martin Andersen, der sendte Gytkjær dybt med en førstegangsaflevering. Derfra var Gytkjær sikkert og han udlignede til pauseresultatet 1-1.
Fra 2. halvleg skiftede Lyngby som planlagt ud i maskinrummet på midten, hvor Philip Rasmussen og Vito Mistrati afløste Jesper Christjansen og Valon Ljuti. Det betød ikke de store ændringer for Lyngbys formåen, for 2. halvleg blev – ligesom første – en tempofyldt affære, hvor Lyngby viste gode takter, men hvor man stadig sad tilbage med følelsen af, at den sidste skarphed endnu mangler.
Varberg gjorde sit til, at kampen kunne bølge frem og tilbage, men på trods af jævnbyrdigheden var det igen Varberg, der stjal føringen. Et frispark blev ekspederet ind i feltet, hvor Vanderson igen var på plads og med sin 2. scoring bragte hjemmeholdet på 2-1.
Helt fortjent lykkedes det igen De Kongeblå at komme tilbage på lige fod med værterne. Denne gang skulle der kun gå 5 minutter før udligningen kom i kassen. David Boysen drev ind i banen med bolden klistret til fødderne og med et skarpt indlæg fandt han indskiftede Gustav Therkildsen. U19-holdets topscorer svigtede ikke og med hovedet bragte han balance i regnskabet med sin 2. scoring i ligeså mange førsteholdstræningskampe.
2-2 holdt kampen ud, og dermed kunne Lyngby rette snuden mod Danmark med en ganske fornuftig og tempofyldt træningskamp i bagagen. Lyngby skal i aktion næste gang på lørdag den 7. februar, hvor turen igen går til det svenske. Denne gang til Halmstad fra den bedste svenske række.
Match Facts:
Varbergs BoIS – Lyngby BK 2-2 (1-1)
1-0 Vanderson (10), 1-1 Frederik Gytkjær (27), 2-1 Vanderson (70), 2-2 Gustav Therkildsen (76)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 9. Lasse Fosgaard, 12. Mads Nordam, 6. Rasmus Minor, 2. Mathias Mejer (<-> 17. Casper Højer (60)) – 5. Valon Ljuti (<-> 13. Vito Mistrati (46)), 7. Jesper Christjansen (<-> 14. Philip Rasmussen (46)) – 21. David Katz Boysen, 26. Frederik Gytkjær, 8. Martin Andersen (<-> 28. Christoffer Boateng (60)) – 11. Patrick Mortensen (c) (<-> 23. Gustav Therkildsen (60)).