Lyngby Boldklub er mentorvirksomhed for udsatte unge

Lyngby Boldklub er aktiv som mentorvirksomhed i Dansk Flygtningehjælps udviklingsprogram ”Mind Your Own Business”, der er et iværksætter-tilbud til drenge i udsatte boligområder.
Den 20. november 2014 mødte repræsentanter fra Lyngby Boldklub A/S op i et forsamlingshus i Hundested-bydelen Høje Tøpholm. Formålet var at deltage i det første møde med programmet ”Mind Your Own Business”, der kort fortalt er et program under Dansk Flygtningehjælp, der skal give unge drenge i udsatte boligområder muligheden for at beskæftige sig med iværksætteri og starte en mikrovirksomhed.
På mødet mødtes de to repræsentanter fra Lyngby Boldklub, kommunikationschef Kristian Maimann og marketingkoordinator Michelle Lange, for første gang de 5 unge drenge, der skal være drivkraften og starte mikrovirksomheden med hjælp fra 4 lokale frivillige voksne ”venturepiloter”. Ugen efter blev udarbejdelsen af en forretningsplan kickstartet på 8. sal hos Boston Consulting i København – og efter godt halvanden måneds arbejde er første skitse til projektet klart: Drengene skal lave et event.
”Det er sådan i Halsnæsområdet, at der generelt mangler aktiviteter for de unge i 13-17-års-alderen, og det medfører at mange i stedet vælger at hænge ud på stationerne, sidde isoleret derhjemme i kælderen med computeren eller endnu værre: begynder at hænge ud i kriminelle klubber. Vi syntes det er super fedt, at drengene har taget initiativ og vist, at de har andre ambitioner på områdets vegne. Som mentorvirksomhed bliver det vores opgave at støtte og hjælpe dem efter bedste evne” fortæller kommunikationschef Kristian Maimann.
MYOB sætter stor pris på Lyngby Boldklub
Programmet løber i alt syv måneder, og undervejs skal drengene selv udvikle deres virksomhed, søge sponsorater, planlægge eventen og til sidst eksekvere det – alt sammen opgaver, som Lyngby Boldklub skal sparre med gruppen og venturepiloterne omkring. Dansk Flygtningehjælp har den primære ledelse af programmet, følger drengenes udvikling og varetager den overordnede organisering.
”I Mind your Own Business tror vi på, at der er nogle vigtige ressourcer blandt denne målgruppe, som skal i spil i det danske samfund. Det betyder meget for programmet og særligt for drengene, at de igennem forløbet får mulighed for at møde og samarbejde med nogle andre voksne end de plejer. Derfor er det enormt vigtig, at det danske erhvervsliv engagerer sig som sparringspartner for drengene i forhold til drenges forretningsudvikling, og vi sætter stor pris Lyngby Boldklubs involvering” siger programchef i Mind Your Own Business Maria Kavita Nielsen. Hun bakkes op af Kristian Maimann fra Lyngby Boldklub:
”Det er helt klart med drengene i centrum, at vi forventer at bidrage og inspirere med de kompetencer og erfaringer, som vi har i vores sportsvirksomhed. Vi er kommet godt fra start, og har fået et super godt indtryk af drengene, der arbejder både seriøst og ambitiøst med deres lille virksomhed. Vi glæder os meget til at følge, støtte, græde og juble med dem undervejs” fortæller Kristian Maimann.
Mind Your Own Business er finansieret af TrygFonden i en strategiske partnerskabsaftale og udmønter sig i konkrete mikrovirksomheder i otte danske byer.  Målet med programmet er at udvikle etniske minoritetsdrenges faglige kompetencer og sociale relationer, så de klarer sig bedre i skolen og på sigt får en stærkere tilknytning til det danske arbejdsmarked.
Du vil løbende kunne følge projektet via Lyngby Boldklubs kanaler.