Ny Gytkjær-scoring i sikker sejr over Roskilde

Lyngby var skarpe i 1. halvleg og med tre scoringer grundlagde Lyngby-spillerne en sikker sejr over FC Roskilde. Den blev på 3-1 på mål af Patrick Mortensen, David Boysen og Frederik Gytkjær.
Lyngby skulle fredag aften forsøge at følge op på sidste weekends flotte sejr over HB Køge – det skete mod oprykkerne fra FC Roskilde, der gæstede Lyngby Stadion. Og efter en jævnbyrdig indledning med flest plusser til De Kongeblå overtog Lyngby showet og på 25 effektive minutter blev sejren grundlagt.
Det hele begyndte efter 20 minutter, hvor Lyngby satte et flot angreb op. Lasse Fosgaard havde bolden og fandt Frederik Gytkjær, der med hælen spillede Patrick Mortensen fornemt igennem – fra den position svigtede Lyngby-angriberen ikke og scorede sikkert til 1-0.
Blot to minutter senere kunne Lyngby-fansene juble på ny – og igen var det nærmest et mønsterangreb, der ledte op til målet. En bolderobring skabte en aggresiv omstilling i højre side – Roskilde lukkede dog ned med det resultat, at Lyngby vendte spillet og så kunne Casper Højer lægge en perfekt stikning til David Boysen. Han vandt løbeduelle med Anders Møller Christensen og satte resolut bolden i nettet.
Lyngby var i fuld kontrol og Roskilde havde ikke en eneste afslutning inden for rammen i første halvleg. Derfor var det fuldt fortjent, at Frederik Gytkjær kunne gøre det til 3-0. Fosgaard slap igennem i højre side og fandt med en perfekt, flad, hård tværpasning Frederik Gytkjær midt i feltet. Den varme offensivspiller smækkede til den og sendte læderet i nettet ved nærmeste stolpe.
Kort før pausefløjtet var David Boysen tæt på at gøre ondt være for Roskilde, der dog "slap" til pause nede med 0-3 – til stor begejstring for Lyngbys hjemmepublikum. 2. halvleg ændrede ikke på billedet. Lyngby var i kontrol, men de mange chancer fra første halvleg blev ikke ligeså store. Bedste mulighed var til Frederik Gytkjær efter et hjørnespark.
Efter en times spil burde dommer Kasper Madsen nok have brugt fløjten, da Lyngbys Lasse Fosgaard slap igennem i en omstilling. Fosgaard fandt Gytkjær midt for målet, og hans afslutning blev blokeret af Anders Møller Christensens arm, men på trods af store protester måtte Lyngby nøjes med et hjørnespark.
Roskilde var ikke ret farlige, men alligevel lykkedes det for oprykkerner at reducere. Topscorer Emil Nielsen var – naturligvis fristes man til at sige – manden med målet, da han flot chippede bolden over Nicklas Højlund efter en god dyb stikning. På trods af et Roskilde-overtag mod slutningen fik det dog ikke den store betydning. Lyngby vinder med 3-1.
Match Facts:
Lyngby BK – FC Roskilde 3-1 (3-0)
1-0 Patrick Mortensen (20), 2-0 David Boysen (22), 3-0 Frederik Gytkjær (42)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 20. Jeppe Brandrup, 12. Mads Nordam, 4. Mathias Tauber (c), 17. Casper Højer Nielsen, 14. Philip Rasmussen (<-> 13. Vito Hammershøy-Mistrati (78)), 5. Valon Ljuti, 21. David Katz Boysen (<-> 2. Mathias Mejer Knudsen (72)), 26. Frederik Gytkjær, 9. Lasse Fosgaard (<-> 19. Kristian Lindberg (60)), 11. Patrick Mortensen
Ikke benyttet: Kristian Joensen, Rasmus Minor Petersen, Mads Kaalund, Lee Rochester
Advarsler:
David Boysen, Lyngby BK