Vanvittig 10-målssejr sendte Lyngby i 3. runde

Et ungt Lyngby-mandskab viste højt niveau af professionalitet, og det blev udslagsgivende i DBU Pokal-kampen mod Kalundborg. Frederik Gytkjær og Kristian Lindberg scorede begge hattrick da De Kongeblå vandt med hele 10-0.
Lyngby var onsdag eftermiddag på besøg hos Kalundborg i 2. runde af DBU Pokalen. Efter at have sendt Avarta ud i første runde var Lyngby på besøg hos oprykkerne fra Danmarksseriens pulje 2 – og her blev der illustreret endda meget stor klasseforskel.
Efter at have domineret indledningen kom De Kongeblå fortjent foran efter 12 minutter. Lee Rochester blev nedlagt i feltet, og fra 11-meter-pletten var Frederik Gytkjær klar og sendte Lyngby foran med 1-0.
Og så var det ellers tid til Frederik Gytkjær-show på Munkesø Stadion. Seks minutter senere havde han nemlig fuldendt et vaskeægte hattrick, og så var kampen reelt afgjort inden uret havde rundet tyve minutter. Det skulle dog blive meget værre for hjemmeholdet, der ganske enkelt var overmatchet på samtlige positioner.
Efter 28 minutter ville Kristian Lindberg også lege med, og med sin første scoring i Lyngby-trøjen sendte han De Kongeblå på 4-0. Frederik Gytkjær var dog hurtig til at stjæle rampelyset tilbage og lavede sit fjerde mål i en vanvittig første halvleg.
Knap var de sidste 45 minutter fløjtet igang før Lyngby øgede til 6-0. Kristian Lindberg var manden med sidste fod på. Kalundborg gav den dog et sidste skud og i en periode på godt 13 minutter hold de Lyngby fra fadet. Men så meldte Frederik Gytkjær sig igen på banen.
Efter en times spil gjorde Gytkjær det således til 7-0, og ti minutter senere øgede han også til 8-0, da han med sin sjette scoring fuldendte sit dobbelte hattrick. Kalundborg-spillerne var en slagen flok og overlod alt for meget tid og plads til Lyngby-spillerne, hvilket førte et hav af gode muligheder med sig. Og det var egentlig ikke overraskender, at Kristian Lindberg også kunne juble over et hattrick.
Fire minutter efter Gytkjærs sjette mål smækkede Lindberg sit hattrick i hus med målet til 9-0. Men sejren blev et enkelt nummer større, da indskiftede Patrick Mortensen lukkede og slukkede for en flot Lyngby-forestilling med fem minutter igen. 10-0 til De Kongeblå efter 90 minutters fodbold, der i øvrigt også gav debut til unge Rasmus Gaudin og Andreas Ravn Nielsen.
Sejren – og måden undervejs – sender ikke blot Lyngby videre i DBU Pokalen. Den sender også administrationen en tur i historiebøgerne, hvor der nok skal ændres lidt mere end et komma eller to.
Match Facts:
Kalundborg GB – Lyngby BK 0-10 (0-5)
0-1 Frederik Gytkjær (str. 12), 0-2 Frederik Gytkjær (14), 0-3 Frederik Gytkjær (18), 0-4 Kristian Lindberg (28), 0-5 Frederik Gytkjær (29), 0-6 Kristian Lindberg (47), 0-7 Frederik Gytkjær (60), 0-8 Frederik Gytkjær (70), 0-9 Kristian Lindberg (74), 0-10 Patrick Mortensen (86)
Lyngbys startopstilling:
31. Kristian Joensen – 18. Andreas Ravn Nielsen, 6. Rasmus Minor Petersen (<-> 4. Mathias Tauber (46)), 12. Mads Nordam, 2. Mathias Mejer Knudsen – 5. Valon Ljuti (<-> 11. Patrick Mortensen (63)), 13. Vito Hammershøy-Mistrati – 28. Christoffer Boateng (<-> 27. Rasmus Gaudin (61)), 26. Frederik Gytkjær, 15. Lee Rochester – 19. Kristian Lindberg
Ikke benyttet: Nicklas Højlund
Advarsler: