Lyngby nedlagt med 0-2 i Viborg

Superliga-nedrykkerne fra Viborg viste sig for stærke for De Kongeblå, der ude mod Viborg tabte med 0-2.
Viborg og Lyngby tørnede søndag aften sammen i NordicBet Ligaen. Hjemme i Viborg jagtede de grønblusede sæsonens femte sejr, og man var ligeledes på udkig efter at få brudt en sand forbandelse på hjemmebane. Ikke siden oktober 2013 havde Viborg vundet hjemme og med fire uafgjorte ud af fire mulige i denne sæson ventede forbandelsen stadig på at blive brudt – og lad os slå fast med det samme, at det blev den.
Kampen startede i et roligt tempo med lidt løse chancer i begge ender. Lyngbys bedste mulighed tilfaldt David Boysen på frispark, mens Viborgs Sebastian Andersen stod for de grønnes bedste mulighed – en stor chance, hvor afslutningen dog sad lige på Nicklas Højlund.
Viborg er ubesejrede i denne sæson, og langsomt overtog hjemmeholdet da også styringen med kampen. Lyngby kunne satse på kontraer, men fik aldrig rigtig sat noget farligt op. Og kort før pausen slog Viborg så til. I sommer har Viborg hentet Serge Deble og han har taget ligaen med storm. Ivorianeren spillede fikst et-to med Jeppe Curth og slap fri i feltet, hvor han kunne passere Nicklas Højlund til pauseføring på 1-0.
I 2. halvleg kom Lyngby længere frem på banen for at jagte udligningen, og De Kongeblå forsøgte sig da også med flere fornuftige opspil – dog uden at det for alvor blev farligt for hjemmeholdets defensiv, der også var dygtige til at få afvist Lyngbys tilnærmelser.
I Nicklas Højlunds ende fik Jeppe Curth en god mulighed med lidt over tyve minutter igen, men offensivspilleren sparkede over mål. Kort efter var Lyngby tæt på efter en defensiv fejl hos Viborg, men Patrick Mortensen måtte nøjes med et hjørnespark efter sin ellers udmærkede afslutning. Lyngby var i denne periode af kampen bedst og kom godt frem på banen.
De helt store åbne muligheder udeblev dog, men Lyngby fortsatte det hårde arbejde, der desværre ikke gav udbytte denne søndag aften. Med ti minutter igen slukkede Aleksander Stankov det kongeblå håb om point, da han fulgte op på et Marcel Rømer-frispark og bragede Viborg på 2-0.
Der blev ikke scoret yderligere og Viborg udbygger dermed føringen i NordicBet Ligaen. Lyngby er fortsat rækkens nummer 5.
Match Facts:
Viborg FF – Lyngby BK 2-0 (1-0)
1-0 Serge Deble (44), 2-0 Aleksander Stankov (82)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen, 4. Mathias Tauber, 17. Casper Højer Nielsen, 14. Philip Rasmussen, 5. Valon Ljuti (<-> 13. Vito Hammershøy-Mistrati (78)), 9. Lasse Fosgaard (<-> 19. Kristian Lindberg (63)), 21. David Katz Boysen, 8. Martin Andersen (<-> 26. Frederik Gytkjær (70)), 11. Patrick Mortensen
Ikke benyttet: Kristian Joensen, Mathias Mejer Knudsen, Mads Nordam, Lee Rochester.
Advarsler:
Jeppe Curth, Antonio Stankov – begge Viborg.
David Boysen, Thomas Sørensen – begge Lyngby BK
Tilskuere: 2.848 på Energi Viborg Arena