Målfest da Lyngby slog Skive

Det blev en vanvittig forestilling, da Lyngby lørdag eftermiddag tørnede sammen med oprykkerne fra Skive. Med 2 straffespark, et hattrick, 9 scoringer og til sidst en Lyngby-sejr fik tilskuerne fuld valuta for pengene.
Lørdag eftermiddag var det blevet Skive IKs tur til at gæste Lyngby Stadion. Oprykkerne har klaret sig ganske fornuftigt i sæsonen indtil videre og lå inden dagens kamp blot en enkelt placering under De Kongeblå. Og det så der indledningsvist ud til, at der ikke skulle ændres på denne 13. september 2014.
For Lyngby startede opgøret som lyn og torden med hurtigt, offensivt spil, som Skive slet ikke kunne matche defensivt. Det gav sig udslag allerede efter fire minutters spil, hvor Lasse Fosgaard holdt presset i højre side og til sidst fandt Patrick Mortensen inde foran mål – Lyngbys nummer 11 placerede lagde bolden modsat Skive-keeper Mathias Rosenørn og scorede et flot første sæsonmål.
Lyngby fortsatte efterfølgende presset, tempoet og det gode spil. Lyngby var klart bedst og mest på bolden, men det udmøntede sig ikke i yderligere scoringer. Og efter et kvarters spil var gassen sevet af ballonen, og Skive kom langt bedre ind i kampen – det klædte bestemt ikke opgøret, der blev hakkende og mere langsommeligt, men for Skive var det en perfekt udvikling.
To store chancer tvang først Jesper Christjansen til at ofre sig midt i feltet og sidenhen også Nicklas Højlund til at diske op med en stor redning. Men på det efterfølgende hjørnespark vandt en Skive-spiller en luftduel med Lyngby-keeperen, og så kunne Jesper Henriksen sparke udligningen i det tomme mål. Og ti minutter senere var den igen gal i Lyngby-feltet – Andreas Albech satte Mathias Mejer af og foran mål fandt han Mikkel Jespersen – og så var Skive pludselig foran med 2-1.
En TV-redning fra Nicklas Højlund senere viste Lyngby sig dog alligevel effektive foran mål. Et hjørnespark til bagerste stolpe blev sendt mod mål af Mathias Tauber – det gav en returbold, og her var Mads Nordam på pletten med sin første scoring. 2-2 ved pausen.
Fra 2. halvlegs start var alt som forvandlet ved Lyngby-spillerne, der igen formåede at bringe Skive på hælene med tempofyldt offensiv fodbold. Det gjorde ondt på gæsterne, der tilmed måtte indkassere et straffespark efter kun få minutter af halvlegen. Dommer Benjamin Leander havde egentlig vinket afværgende, men linjevogter Brian Qvist var sikker i sin sag – og ligeså sikker var Patrick Mortensen fra pletten. 3-2 til Lyngby.
Og minutter senere kunne Lyngbys nummer 11 så fejre et hattrick. Mortensen blev sendt dybt og udplacerede Mathias Rosenørn til stor jubel for hjemmepublikummet. Lyngby havde fundet sig selv og så ud til at have lukket kampen ved 4-2. Men endnu engang sneg et langsommeligt tempo sig ind, og på de præmisser var Skive bare bedre end Lyngby. Resultatet – et Lyngby-hold, der måtte forsvare lige lidt rigeligt. Og straffen faldt med et kvarter igen.Her begik Lasse Fosgaard nemlig straffespark i den anden ende, og Nicolas Bøgild gjorde Patrick Mortensen kunsten efter. Så stod det 4-3 i en vanvittig kamp, der dog skulle få endnu et kapitel.
For blot tre minutter efter scoringen viste Martin Andersen høj klasse. Kantspilleren modtog bolden på venstrekanten, satte Andreas Albech af og krængede kuglen ind ved modsatte stolpe – flot scoring og nu igen et to-måls-forspring til De Kongeblå. Men ak – Skive viste fremragende fight, og kom endnu engang tilbage i kampen. Vantro tilskuere kunne med to minutter igen se Mikkel Jespersen slippe igennem med Højlund. Angriberen havde god tid og sparkede sikkert bolden i nettet til stillingen 5-4.
Skive pressede naturligvis på for en overtidsscoring og en udligning, men de sidste fem minutter holdt Lyngby stand. Det slutter derfor 5-4 i en vanvittig kamp, hvor Kristian Lindbergs i øvrigt også fik debut, da han afløste Patrick Mortensen med 8 minutter igen.
Match Facts:
Lyngby BK – Skive IK 5-4 (2-2)
1-0 Patrick Mortensen (4), 1-1 Jesper Henriksen (24), Mikkel Jespersen (35), 2-2 Mads Nordam (43), 3-2 Patrick Mortensen (str. 49), 4-2 Patrick Mortensen (50), 4-3 Nicolas Bøgild (75), 5-3 Martin Andersen (78), 5-4 Mikkel Jespersen (88)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 20. Jeppe Brandrup, 12. Mads Nordam, 4. Mathias Tauber, 2. Mathias Mejer (<-> 17. Casper Højer Nielsen (46)), 14. Philip Rasmussen, 7. Jesper Christjansen, 9. Lasse Fosgaard, 21. David Katz Boysen (<-> 26. Frederik Gytkjær (71)), 8. Martin Andersen, 11. Patrick Mortensen (<-> 19. Kristian Lindberg (82))
Ikke benyttet:
Kristian Joensen, Vito Mistrati, Valon Ljuti, Thomas Sørensen