U17-holdet snuppede pokalen med 2-1-sejr

Lyngby Boldklubs U17-hold er vinder af DBUs Landspokalturnering! De Kongeblå talenter vandt fortjent med 2-1 på Farum Park over Haderslev.
Efter en knusende 6-1-sejr over Brøndby i DBU Sjællands pokalfinale og en sejr på straffespark over B93 i semifinalen var Lyngby Boldklubs U17-hold lørdag klar til at gå på banen i DBUs Landspokalfinale. På Farum Park var landets pokalfinalister i ungdomsrækkerne samlet, og præcis klokken 14 løb De Kongeblå på banen i finalen i U17-turneringen mod Haderslev.
Og uret nåede knapt at runde de fem spilminutter før kampens første scoring faldt. Lorent Callaku bragte Lyngby foran efter kun 2 minutters spil, og drømmestarten gav holdet ro på – måske oven i købet lidt for meget, for Haderslev kom tilbage og fik udlignet halvvejs i første halvleg.
De to hold kunne gå til pause med stillingen 1-1, og i 2. halvleg satte Lyngby så tempoet i vejret. Det voldte gæsterne store problemer, og Lyngby havde rigtig godt held med at sideforskyde fornuftigt og samtidig sætte de to hurtige kanter i spil.
Helt farligt i det etablerede spil blev det dog aldrig, for Haderslev forsvarede sig glimrende og på den fysiske råstyrke var sønderjyderne overlegne. Til gengæld var Lyngbys omstillinger knivskarpe, og især Jacob Bruun på venstrekanten lavede ravage. Centralt var Lyngby godt orkestreret af især en velspillende Gustav Marcussen, og bagtil lukkede defensiven og målmand Peter Jensen godt af.
2-1-scoringen blev signeret af Jacob Bruun, der midtvejs i halvlegen sendte læderet udenom muren og i mål direkte på frispark. Efter scoringen havde Lyngby flere gode omstillingsmuligheder til at slå sejren fast, men ind kom bolden ikke – i stedet gav det Haderslev muligheden for at jagte udligningen.
Og Haderslev fik faktisk bolden i mål, men scoringen blev annulleret for off-side. Mod slutningen brændte det for alvor på i Lyngbys ende, men Haderslev var ikke skarpe nok og Lyngby fightede derfor 2-1-sejren i hus. Dermed kunne U17-holdet lade sig hylde som vindere af DBUs pokalturnering – Jacob Bruun blev i øvrigt kåret til kampens spiller og belønnet med et års forbrug af læskedrik.