Lyngby gik på weekend med revanche-sejr

HB Køge drømmestartede, men Lyngby vendte kampen på hovedet og forlod en festlig fredagskamp med en sejr på 2-1. Bror Blume og Patrick Mortensen scorede for De Kongeblå.
HB Køge havde fredag aften inviteret til gratis fodbold og fredagsbar – men hvad hjemmeholdet garanteret havde forventet blev en festaften blev ødelagt af et velspillende Lyngby-hold, der fortjent endte som sejrherrer oven på en intens og til tider hårdt spillet kamp.
Det startede ellers miserabelt for De Kongeblå. Allerede efter fire minutters spil kom Simon Richter igennem med Lukas Fernandes. HB Køge-backen lobbede bolden over Fernandes og modtog den selv på den anden side, hvor han sikker ekspederede bolden i det tomme mål til 1-0 til hjemmeholdet. Og så var festen igang.
Kampen på tribunen blev uden tvivl vundet af Lyngby, og muligvis var det præcis det element, der sikrede at Lyngby svarede forbilledligt på den hurtige scoring. De Kongeblå satte sig ganske enkelt på kampen og gik hårdt til i de fysiske dueller. Det gjorde ondt på HB Køge, der slog sig på Lyngby og samtidig kom godt ud at løbe med især Lasse Fosgaard og Jeppe Brandrup i Lyngbys højre side.
Og det var netop her, at man fandt opspillet til det udlignende mål. Et rigtig fint angreb havnede hos Philip Rasmussen, der elegant viftede bolden videre til Bror Blume – offensivspilleren trykkede resolut af og scorede til 1-1 bag en sprællende Frederik Due i HB Køge-målet.
Han fik dermed ødelagt muligheden for sit fjerde clean sheet i træk, men det var ikke sidste gang han måtte hente bolden ud af netmaskerne denne fredag aften. Lyngby fortsatte nemlig ufortrødent og sad totalt på kampen – og derfor var det ikke ufortjent, at topscorer Patrick Mortensen med sin ligascoring nummer tyve kunne bringe Lyngby på 2-1.
Denne gang efter opspil i venstre side, hvor Martin Andersen sendte Patrick Mortensen alene igennem med en kort stikning. Topscoreren løftede nonchalant bolden over Frederik Due og ind i målet – og så kunne De Kongeblå gå til pause foran med 2-1. Bror Blume var i øvrigt tættest på i sidste halvdel af de første 45 minutter.
Kampbilledet fortsatte i 2. halvleg. Lyngby var i kontrol, og havde især overskud på bolden, hvor Lyngby flyttede spillet hurtigt. Det frustrerede HB Køge, der meget vel kunne have sluttet kampen med ti mand efter at især Eddi Gomes lænede sig op af sin anden advarsel i kampen.
Chancemæssigt skete der egentlig ikke det store. HB Køge, der måtte udskifte den høje angriber Anders Kaagh i første halvleg, havde problemer med at finde konceptet og bryde Lyngbys defensiv ned. Og Lyngby lurede hele tiden på omstillingerne, hvor der var fart over især Fosgaard og Oliver Fredsted i hver sin side.
Eddi Gomes var tættest på for HB Køge. Forsvarsspilleren tilbragte mange minutter helt fremme som den høje frontangriber, og det kastede en mulighed af sig efter en udmærket HB Køge-kontra. Afslutningen sad dog lige på Lukas Fernandes. I den anden ende var Bror Blume tæt på at slippe igennem og forbi Frederik Due med bolden, ligesom der også var et stort tilbud til indskiftede Lee Rochester i tillægstiden.
Det sluttede dog 2-1 til Lyngby, der dermed fik sin revanche fra sæsonens hidtidige to møder. Med sejren cementerer De Kongeblå placeringen som øjeblikkeligt tredjebedst i NordicBet Ligaen.
Match Facts:
HB Køge – Lyngby BK 1-2 (1-2)
1-0 Simon Richter (3), 1-1 Bror Blume (21), 1-2 Patrick Mortensen (30)
Lyngbys startopstilling: 16. Lukas FERNANDES – 20. Jeppe BRANDRUP, 4. Mathias TAUBER (c), 18. Jeppe TVERSKOV, 29. Oliver FREDSTED – 12. Mads PEDERSEN, 14. Philip RASMUSSEN (<-> 6. Rasmus MINOR (80)) – 9. Lasse FOSGAARD (<-> 19. Sebastian LASSEN (88)), 22. Bror BLUME, 8. Martin ANDERSEN (<-> 15. Lee ROCHESTER (90))- 11. Patrick MORTENSEN
Ikke benyttet: Nicklas Højlund, Christoffer Boateng, Mathias Mejer Knudsen, Lamin Samba
Advarsler:
Eddi Gomes, Vito Misrati, Morten Karlsen, Anders Nielsen, Philip Zinckernagel og Rasmus Nielsen – alle HB Køge
Jeppe Brandrup, Mads Pedersen og Mathias Tauber – Lyngby BK
Tilskuere: 1.738 på SEAS-NVE Park, Herfølge.