Lyngby Boldklub modtager anti-racisme-pris

Spillerforeningens "Giv Racismen Det Røde Kort"-pris går i år til Lyngby Boldklub, der udmærkes for arbejdet mod racismen i forbindelse med førsteholdets kampe, i U17 og U19-ligaen samt på grund af håndteringen af de anti-semitiske tilråb mod David Boysen.
Årets "Giv Racismen Det Røde Kort"-pris går til Lyngby Boldklub.
Lyngby Boldklub modtog prisen i går aftes ved Spillerforeningens årlige fest, hvor også årets spillere i de forskellige divisioner kåres. Anerkendelsen sker på baggrund af Lyngbys bidrag til kampen mod racisme i 2013, hvor Lyngby Boldklub har markeret sig skarpt mod racisme og som de første brugt kampagnen i U17 og U19-ligaen. Håndteringen af sommerens sag mod David Boysen får ligeledes et skulderklap med på vejen:
"Lyngby Boldklub har gjort en særlig indsats som reaktion på den racistiske opførsel, som Lyngby-spilleren David Boysen er blevet udsat for. Lyngby Boldklub har sammen med de resterende fans taget stærkt afstand fra episoden og idømte herefter en af klubbens egne fans karantæne. Ledere og spillere i klubben har desuden underskrevet en erklæring" lyder det i pressemeddelelsen fra Spillerforeningen.
Adm. direktør Brian Lemmeke modtog prisen sammen med U17-træner Søren Hermansen. Brian Lemmeke er glad for anerkendelsen: "Racisme ligger meget fjernt fra de værdier vi har i Lyngby Boldklub og vi er glade for, at vores arbejde bliver anerkendt. Vi er rykket tættere sammen i bussen og har klart signaleret, at man bliver ekskluderet fra fællesskabet, hvis man ytrer sig racistisk. Og så har vi som de første taget kampagnen ned blandt de unge, kommende elitespillere, så de får nogle sunde værdier fra begyndelsen" fortæller Brian Lemmeke.
Giv Racismen Det Røde Kort-prisen uddeles årligt som kulmination på kampagnens forløb i det forgangne år.