Flot Lyngby-indsats i kvartfinalen

Lyngby leverede en flot præstation, men måtte alligevel gå fra banen med et nederlag til de danske mestre fra FC København. Patrick Mortensen scorede for Lyngby.
Ca. 4.000 tilskuere var på plads på Lyngby Stadion onsdag aften, da De Kongeblå satte de danske mestre fra FC København i stævne i kvartfinalen i DBU Pokalen. Resultatet var forventet, men kampforløbet viste, at Lyngby bestemt besidder en stor portion spillemæssigt talent.
FCK satte sig på kampen i indledningen, og Marvin Pouriés hælafslutning var tæt på at give gæsterne en drømmestart. I stedet overtog Lyngby teten og det var ikke ufortjent, at det var De Kongeblå, der kom først på tavlen.
Det skete efter lidt over 20 minutters spil, da Lyngby satte et mønsterangreb op. Lasse Fosgaard fik bolden og smækkede den ind foran mål, hvor David Boysen på fremragende vis lagde den til rette for Patrick Mortensen, der sikkert sendte Lyngby i front.
Føringen holdt dog kun cirka 5 minutter. Marvin Pourié havde tidligere fået gult for at forsøge at filme sig til et straffespark, men denne gang var det tydeligt nok, at Jeppe Brandrup havde hånden på Rurik Gislasons hovedstød. Straffespark og 1-1 ved Thomas Kristensen, selvom målmand Lukas Fernandes var meget tæt på at snuppe forsøget.
2. halvleg bød på mere godt spil fra Lyngby, men en enkelt spand koldt vand blev det også til. Pierre Bengtsson udnyttede kort inde i halvlegen et frispark til at bringe gæsterne på 2-1 og så var det op ad bakke.
Lyngby leverede imidlertid en rigtig fornem præstation, og det fortjente absolut en bedre skæbne end tilfældet var. Bedst eksemplificeret ved 2 forsøg med lidt mere end et kvarter igen. Først fik Lasse Fosgaard en fin mulighed efter et Jeppe Brandrup-indlæg, men kantspillerens hovedspil er ikke en spidskompetence og derfor kunne en velspillende Jakob Busk i FCK-målet redde sikkert.
Jakob Busk blev ligeledes kampafgørende få minutter senere, da Bror Blume skabte 2. halvlegs bedste Lyngby-mulighed. Offensivspilleren trykkede resolut af og på vejen mod målet tog den en FCK-fod og ændrede retning. Jakob Busk fik dog reddet med en refleks og bolden tog i stedet stolpen og sprang tilbage i favnen på FCK-målmanden.
Det blev Lyngbys bedste mulighed for at komme tilbage. En flot indsats gør, at Lyngby falder med ære mod FC København – kampen slutter med 1-2 til gæsterne og dermed bliver kvartfinalen endestationen for Lyngby.
Match Facts:
Lyngby BK – FC København 1-2 (1-1)
1-0 Patrick Mortensen (22), 1-1 Thomas Kristensen (str. 28), 1-2 Pierre Bengtsson (52)
Lyngbys startopstilling: 16. Lukas FERNANDES – 2. Mathias MEJER KNUDSEN, 4. Mathias TAUBER (c); 6. Rasmus MINOR PETERSEN (<-> 8. Andreas GRANSKOV (78)), 20. Jeppe BRANDRUP – 14. Philip RASMUSSEN, 18. Jeppe TVERSKOV (<-> 12. Mads PEDERSEN (78)) – 21. David KATZ BOYSEN, 22. Bror BLUME (<-> 26. Frederik GYTKJÆR (73)), 9. Lasse FOSGAARD – 11. Patrick MORTENSEN
Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Rasmus NIELSEN, Sebastian LASSEN

Advarsler:
Patrick Mortensen (23), Lyngby BK.
Marvin Pourié (14), Daniel Braaten (33), Thomas Kristensen (49) & Youssef Toutouh (69) – alle FC København
Tilskuere: ca. 4.000 på Lyngby Stadion