Super 2. halvleg grundlagde sejr

Lyngby leverede en fornem 2. halvleg og satte tingene på plads, da de kongeblå onsdag aften besejrede FC Fredericia på udebane med 3-1.
At Monjasa Park er et svært sted at spille er et velkendt faktum blandt holdene i NordicBet Ligaen. Sæsonen igennem har østjyderne skabt fine resultater på eget græs, og det var givetvis også målet forud for afviklingen af den udsatte kamp mod Lyngby.
En brændende bil på udfaldsvejen fra København forsinkede de kongeblås spillere og derfor blev kampen rykket et kvarter. Om det var den forlængede tur som gav lidt ekstra tunge ben er ikke til at sige, men i hvert fald startede Lyngby opgøret lidt nervøst og uden for alvor at få spillet til at flyde. Fredericia tog initiativet og fik kampens første mulighed, men Lyngby kom hurtigt bedre med og det gav den forventede lige kamp.
Første halvleg bød på enkelte Lyngby-chancer. David Boysen afsluttede fra kanten af feltet efter et kækt hjørnespark fra Fanol Perdedaj, der snød hjemmeholdets opdækning og lagde den bagud i luften til Boysen, hvis afslutning dog gik tæt forbi mål. Udover det var der ikke de helt store Lyngby-muligheder. I den anden ende formåede hjemmeholdet imidlertid at brænde et par halvstore muligheder, men første halvleg var generelt chancefattig og ikke den store spillemæssige oplevelse.
Men det blev der i den grad rodet bod på i kampens sidste 45 minutter. 2. halvleg var nemlig kun få minutter gange, da kampens første scoring blev sat ind. Et opspil i højre side havnede hos Yussuf Poulsen, der lagde bolden ind i feltet, hvor Kim Aabech fra midten af feltet sikkert kunne udplacere hjemmeholdets målmand med et velplaceret hovedsstød.
Umiddelbart efter målet jagtede Fredericia en hurtig udligning, men Lyngby genvandt hurtigt kontrollen og så blev det i stedet 2-0 efter 52 minutters spil. Endnu engang blev et angreb sat op i højre side, hvor en omstilling havnede hos Ryan Johnson Laursen. Lyngby-backen gik til baglinjen og smed et præcist indlæg ind til Kim Aabech, der nok engang var sikkerheden selv med hovedet. 2-0 til Lyngby.
Herefter faldt kampen lidt i tempo, og det så ud til at passe Fredericia bedst. Østjyderne lagde pres på, men de var upræcise – i hvert fald indtil knap 20 minutter før tid, da Andreas Moos fik chancen på et frispark. Midtbanespilleren lagde resolut bolden op i målhjørnet og selvom Lukas Fernandes fik en lap på, så var det ikke nok til at holde reduceringen ude.
Målet gav Fredericia lidt momentum og kort efter scoringen kunne Anders K. Jacobsen sende en afslutning på overlæggeren. Lyngby gav den til gengæld stadig gas med omstillingerne, som blev ført igennem og ofte var farlige. Kim Aabech jagtede et hattrick og forsøgte sig med et par langskud, og det lå i luften, at der ville blive scoret endnu engang.
Lyngby gjorde helt bestemt sit til, at de skulle blive en kongeblå scoring, der afgjorde sagerne. De sidste 15 minutter var med total Lyngby-dominans og det var bestemt ikke ufortjent, at Yussuf Yurary Poulsen kunne lukke kampen med 4 minutter igen. En klassisk Lyngby-omstilling med et velplaceret sideskift til Lasse Fosgaard sendte kantspilleren igennem med en forsvarer på nakken. Uselvisk lagde den tilbagevendte nummer 9 bolden på tværs til en fremadstormende Yussuf Poulsen, der bankede 3-1-målet i nettet.
Det blev dermed til en fortjent Lyngby-sejr på en svær udebane. Lyngby og Fredericia mødes igen allerede på søndag – denne gang på Lyngby Stadion.
Match Facts:

FC Fredericia – Lyngby BK 1-3 (0-0)
0-1 Kim Aabech (47), 0-2 Kim Aabech (53), 1-2 Andreas Moos (68), 1-3 Yussuf Yurary Poulsen (88)

Lyngbys startopstilling: 16. Lukas FERNANDES, 3. Ryan JOHNSON LAURSEN, 4. Mathias TAUBER (c), 6. Frederik KRABBE, 8. Robin NILSSON, 10. Kim AABECH, 11. Patrick MORTENSEN (<-> Jeppe BRANDRUP (87)), 15. Fanol PERDEDAJ, 21. David KATZ BOYSEN (<-> Lasse FOSGAARD (80)
Ikke benyttet: Nicklas HØJLUND, Jeppe TVERSKOV, Alexander GREEN, Frederik HELSTRUP, Ayoub SØRENSEN

Advarsler:
Daniel Jensen (45), Søren Pallesen (75), Joao Costa (77) – alle FC Fredericia