Ærgerlig Lyngby-nedtur i Viborg

Det var ikke Lyngbys aften i Viborg. På trods af kønt, boldbesiddende spil fra de kongeblå endte Viborg med at snuppe sejren og de grønklædte cementerede dermed tredjepladsen i NordicBet Ligaen.

Der var nok en topkamp på programmet for de kongeblå, der onsdag aften var taget turen fra Lundtoftevej til Viborg, for at møde oprykningskandidaterne i en direkte kamp om 3. pladsen i NordicBet Ligaen. Lasse Fosgaard var for første gang i startopstillingen, hvor der igen var plads til Ayoub Sørensen, der sammen med Kim Aabech og Yussuf Poulsen udgjorde de forreste 5.

Lyngby startede opgøret ganske fint og efter et par indledende minutter satte de kongeblå sig på opgøret. Flere gange kom Viborg-defensiven på hælene, og Lyngbys offensiv virkede velsmurt fra første fløjt. Yussuf Poulsen og Kim Aabech gjorde det fint i luften, mens kanternes bevægelighed og midtbanens fight bidrog til, at man efter de første tyve minutter sad med en rigtig god fornemmelse.

Helt åbne chancer var der dog ikke mange af. Selvom det flere gange brændte på foran Viborg-keeper Martin Hansens mål, så blev han aldrig tvunget til at vise sine talenter frem. Frederik Krabbe headede bolden i sidenettet efter et hjørnespark og Fanol Perdedaj fik også testet målmanden med et skud fra distancen, men ellers var det småt med kongeblå chancer. Og det på trods af, at spillet bestemt var til mere.

I den anden ende var der ikke meget at lave for Nicklas Højlund. Topscorer Thomas Dalgaards fysik gav naturligvis og som altid problemer for Lyngby-bagkæden, der dog løste opgaven forbilledligt. Kun en enkelt meget lang fremlægning var ved at blive farlig, men det var også hjemmeholdets bedste forsøg i en 1. halvleg, som der stod Lyngby på.

Det virkede som om at Lyngby kom tættere og tættere på den helt store chance, og kort inde i 2. halvleg opstod en sådan efter en Lyngby-omstilling. Ryan Johnson Laursen blev sendt til baglinjen og chippede den ind mod Lasse Fosgaard, der i feltet fik taget den til sig og serveret den fra Ayoub Sørensen. Kantspillerens afslutning strøg forbi Martin Hansen, men blev reddet helt inde på stregen.

Kort efter var Yussuf Poulsen så på spil. Angriberen modtog bolden hårdt presset fra Kim Aabech, og ligalandsholdsspillerens afslutning fik derfor ikke helt den kvalitet, som kunne have sikret Lyngby et vigtigt føringsmål. Afslutningen strøg således forbi fjerneste stolpe og dermed var det fortsat 0-0.

Det varede dog ikke længe, før den stilling blev brudt. Desværre for Lyngby var det hjemmeholdet, der viste skarpheden og man fristes til at sige, at det naturligvis var Thomas Dalgaard, der viste effektiviteten. Et opspil i venstre side havnede hos den store angriber, der med Mathias Tauber stort set hængende på ryggen fik vendt rundt og trykket af og så stod det – stik imod spil og chancer – 1-0 til Viborg.

Lyngby fightede det bedste man havde lært, og det blev vitterligt en kamp for at komme tilbage. Masser af tacklinger og nærkampe prægede denne del af kampen, og det så ud til at være Lyngby, der slap bedst fra den opgave. I hvert fald fik man etableret et nyt pres mod Viborg, der havde meget svært ved at holde fast på bolden, når nærkampsstærke folk som Robin Nilsson, Fanol Perdedaj og Frederik Helstrup foldede sig ud.

Målet tvang dog også Lyngby til at tage lidt flere chancer i jagten på udligningen. Frederik Gytkjær blev blandt andet sendt på banen, men ud af det blå slog Viborg så til igen. Simon Nagel passerede Nicklas Højlund med 12 minutter igen og dermed blev Lyngbys satsning straffet i den anden ende.

Resten af kampen blev aldrig den helt store thriller. Et fint indhop fra David Boysen gjorde ondt på de trætte backs, og Lyngby-spilleren skabte flere farlige situationer mod slutningen af kampen, hvor både Frederik Gytkjær og Kim Aabech fik muligheden. Der blev dog ikke scoret yderligere, og dermed slutter det med de ærgerlige cifre 0-2 i en kamp, hvor Lyngby havde fortjent mere.
Match Facts:
Viborg FF – Lyngby BK 2-0 (0-0)
1-0 Thomas Dalgaard (57), 2-0 Simon Nagel (78)
Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND, 3. Ryan JOHNSON LAURSEN, 4. Mathias TAUBER (c), 6. Frederik KRABBE, 7. Ayoub SØRENSEN (<-> 21. David KATZ BOYSEN (60)), 8. Robin NILSSON (<-> 26. Frederik GYTKJÆR (77)), 9. Lasse FOSGAARD (<-> 25. Alexander GREEN (85)) 10. Kim AABECH, 15. Fanol PERDEDAJ, 17. Yussuf YURARY POULSEN, 24. Frederik HELSTRUP
Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Jeppe TVERSKOV, Jeppe BRANDRUP, Ragnvald SOMA
Advarsler: