Aabech og Ayoub bag Lyngby-sejr

Kim Aabech og Ayoub Sørensen scorede, da de kongeblå søndag eftermiddag besejrede FC Hjørring med 2-1.
Manager Niels Frederiksen havde valgt at holde fast i stammen fra den startopstilling, der i sidste weekend var uheldige med at tabe til FC Vestsjælland. Kun Nicklas Højlund var ny i start-elleveren, hvor Lyngby-målmanden var tilbage efter overstået karantæne.
Lyngby startede kampen klart bedst og fra første fløjt stod det klart, at de kongeblå ville komme til at sidde på hovedvægten af boldbesiddelsen og dominere kampen. Gæsterne stod meget lavt og virkede umiddelbart ikke interesserede i at satse det helt store. Yussuf Poulsen fik kampens første chance, da han på akrobatisk vis saksesparkede bolden mod mål, men desværre for Lyngby gik afslutningen forbi mål.
Som halvlegen skred frem virkede det til, at Lyngby blev lullet lidt i søvn af gæsternes relativt langsommelige omgang med bolden. FC Hjørring tog sig rigtig god tid til at få sat bolden i spil, og tempoet faldt stødt gennem hele halvlegen. Lyngby var fortsat klart bedst, men det gik ikke hurtigt nok, og derfor havde gæsterne godt med held til at lukke Lyngby-spillernes tilnærmelser ned.
Efter 27 minutters spil kom de kongeblå så alligevel foran. Lidt tilfældigt hoppede bolden op på Michael Byskovs hånd og så pegede dommer Dennis Mogensen på straffesparkspletten. Kim Aabech eksekverede sikkert og bragte Lyngby foran. Samtidig startede den bedste Lyngby-periode i kampen.
Frem til pausen var det nemlig med hjemmeholdet i offensiven. Selvom det stadig ikke fungerede 100%, så var der flere gange optræk til målchancer, og forløsningen var derfor stor, da det blev 2-0 i første halvlegs tillægstid. Lyngby satte spillet flot op og Kim Aabech sendte Ryan Johnson Laursen til baglinjen på kanten af det lille felt. Højrebacken løftede derefter bolden over en fremadstormende Karim Zaza og ind til Ayoub Sørensen, der med hovedet scorede et af sine lettere mål i Lyngby-trøjen.
2-0 ved pausen var fuldt fortjent, men den gode følelse blev ikke helt forløst i 2. halvleg, hvor spillet blev alt for langsomt, fyldt med fejl og manglende bevægelighed. Yussuf Poulsen tegnede sig for en god chance med et langskud, men FC Hjørring havde held til at få flyttet kampen fra egen banehalvdel og op på midten, hvor især Fanol Perdedaj og Robin
Nilsson fik lov at vise deres fighter-hjerter.
Målchancer var der ikke mange af i de sidste 45 minutter. Intet fungerede rigtigt for Lyngby, mens Hjørring langsomt flyttede spillet tættere og tættere på Nicklas Højlunds mål. De sidste 10 minutter mindede om ren overlevelseskamp for Lyngby, der blev sat under tungt pres med mange høje bolde til de store angribere.
Med 5 minutter igen måtte Nicklas Højlund diske op med en fantastisk redning, da han fik ændret retning og blokeret en afslutning i en og samme bevægelse. Og den redning skulle vise sig at blive vigtig, for i dommerens tillægstid var der igen aktivitet på måltavlen. Indskiftede Christoffer Hansen fulgte op på et brag af en afslutning på overliggeren og fik passeret Nicklas Højlund og skabt lidt ængstelighed på tribunerne.
Det var dog for sent for Hjørring og dermed endte det alligevel nogenlunde lykkeligt. Lyngby vinder med 2-1.
Match Facts:
Lyngby BK – FCHjørring 2-1 (2-0)
1-0 Kim Aabech (str. 27), 2-0 Ayoub Sørensen (45+2), 2-1 Christoffer Hansen (90+3)
Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND, 3. Ryan JOHNSON LAURSEN, 4. Mathias TAUBER (c), 7. Ayoub SØRENSEN (<-> Lasse FOSGAAARD (53)), 8. Robin NILSSON, 10. Kim AABECH (<-> Jeppe TVERSKOV (70)), 14. Ragnvald SOMA, 15. Fanol PERDEDAJ, 17. Yussuf YURARY POULSEN, 21. David KATZ BOYSEN (<-> Patrick MORTENSEN (53)), 24. Frederik HELSTRUP.
Ikke benyttet: 16. Lukas FERNANDES, 6. Frederik KRABBE, 25. Alexander GREEN, 26. Frederik GYTKJÆR
Advarsler:
Robin Nilsson (44), Fanol Perdedaj (80) – begge Lyngby BK