Lærerig oplevelse i Sverige

Lyngby spillede fint i flere perioder, men måtte alligevel forlade det svenske med en mindre lærestreg. Patrick Mortensen scorede eneste kongeblå mål i nederlaget på 1-4.

Efter Tysklands-turen var det Sveriges tur til at få kongeblåt besøg. Lyngby var taget turen over sundet for at møde Allsvenskan-klubben Mjällby. Modstanderen var i den forgangne sæson en del af midterfeltet i den bedste svenske række og det var bestemt også en udfordrende opgave for Lyngby denne lørdag eftermiddag.

De kongeblå fik ellers lidt af en drømmestart, da Patrick Mortensen allerede i det 2. spilleminut bragte Lyngby foran efter et frispark, der havnede for fødderne af angriberen. Mortensen sparkede resolut 1-0-målet i hus, og indledte en fin Lyngby-periode på cirka 10 minutter. Generelt spillede Lyngby en fin kamp mod en svær modstander, der kom godt tilbage efter føringsmålet.

Mjällby fik nemlig langsomt arbejdet sig ind i opgøret og da først Allsvenskan-holdet havde fået spillet til at flyde, betød det et pres ned mod Lyngby-målet og Nicklas Højlund. Udligningen og føringsmålet til svenskerne kom efter henholdsvis 13 og 38 minutters spil – begge gange efter et hjørnespark, der blev udnyttet af Arokoyo.

2. halvleg bød på endnu to svenske scoringer og 4-1 blev dermed kampens resultat. Endnu engang gav manager Niels Frederiksen spilletid til mange navne – heriblandt prøvespillere Jonathan Asp, der efter bytte med Ragnvald Soma og rotation med Frederik Helstrup spillede den sidste halve time som venstre back.

"Vi mødte et godt svensk hold som var bedre end os i mange af spillets facetter, mest udtalt i 2. halvleg. Men det var en fin kamp for os, vi fik igen set alle til rådighed-værende spillere i aktion – vi er endnu så tidligt i opstartsfasen at alle spillere skal have mulighed for at vise sig frem" fortalte Niels Frederiksen efter kampen.

Lyngby-manageren kunne i kampen set sit hold forsøge mange af de ting, som de kongeblå har arbejdet med i vinterpausen. Men det var bestemt ikke alt der lykkedes: "Når man arbejder med nye ting kan man falde i den fælde, at man hele tiden prøver at få det til at lykkes – også selv om situationen ikke er til det. Så i boldbesiddelsen gav det lidt for mange pressede og risikable pasninger, som endte med boldtab" fortæller Niels Frederiksen, der dog også kan tage positive ting med fra kampen:

"Det er fint, at spillerne prøver at arbejde med tingene – men vi skal med tiden blive bedre til at finde en balance. Vores organiserede pres fungerede egentlig fint, men i omstillingerne og når bolden gik over lange afstande fik vi ikke løbet de nødvendige meter i et tilstrækkeligt tempo. Sat på spidsen gav det Mjällby deres 4 mål – 2 hjørnespark og 2 omstillinger. Så det blev lidt dyrt, men jeg er sikker på, at vi tager ved lære af det" lyder det fra en fortrøstningsfuld manager.

Lyngby skulle have været i aktion igen allerede tirsdag, men kampen ude mod Viborg er flyttet til den 19. februar. Næste opgave er således endnu en svensk udekamp mod Halmstad i næste weekend.
Match Facts:
Mjällby AIF – Lyngby BK 4-1 (2-1)
0-1 Patrick Mortensen (2), 1-1 og 2-1 Arokoyo (13, 38), 3-1 Ekenberg (54), 4-1 Pode (65)
Lyngbys startopstilling: Nicklas Højlund, Ryan Johnson Laursen (<-> Jeppe Brandrup (46)), Mathias Tauber (<-> Frederik Krabbe (46)), Ragnvald Soma (<-> Jonathan Asp (60)), Thomas Rasmussen (<-> Frederik Helstrup (46)), Robin Nilsson (<-> Jeppe Tverskov (46)), Fanol Perdedaj (<-> Kim Aabech (46)), David Katz Boysen, Frederik Gytkjær (<-> Bror Blume (60)), Jonas Henriksen, Patrick Mortensen